پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی
پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی

بیانیه دفتر حضرت آیت الله العظمی شیرازی بمناسبت دهه فرخنده غدیر

http://s4.picofile.com/file/7973873866/25.jpg


قال الله تبارک وتعالی فی محکم کتابه:

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ
 
عیدالله الاکبر غدیر، روشن ترین و مهم ترین و حساس ترین روزهای تاریخ اسلام را رقم می زند و بر اکمال دین و اتمام نعمت یعنی مسئله امامت و وصایت و جانشینی بلافصل حضرت صدیق اکبر و فاروق اعظم امیرالمؤمنین علی علیه السلام تاکید می کند.این ایام فرخنده فرصت مناسبی است برای شیعیان و محبین آل الله که با احیای آن، غدیر و خورشید درخشان آن را به رخ جهانیان بکشانند و همگام با علما و مراجع خدوم شیعه بزرگداشت عیدالله الاکبر غدیر را برپا و ارج نهند.
  
بزرگ مرجع جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی درباره اهمیت والای احیا وبزرگداشت وتبلیغ و دهه فرخنده غدیریه (ولایت) فرمودند:

تبلیغ غدیر یک واجب کفایی است و تا کفایت نباشد عینی است، و همه ی ما موظفیم آن را نشر دهیم و مکتب آن را به دنیا معرفی نموده و به قدر توانمان فرهنگ غدیر را تبلیغ نماییم.

غدیر افراد خاص را تربیت می کند و خط مقابل غدیر هم افراد خود را پرورش می دهد که این دو در تقابل و در تضاد یکدیگرند. در مکتب غدیر ملاک امر و نهی خدای سبحان است و تمام رفتارهایش بر این اساس استوار است و هدفش اطاعتِ محض است، اما ملاکِ دشمن غدیر حکومت کردن و سلطه یافتن بر دیگران به هر قیمت و از هر راه ممکن است، و کاری به امر و نهی الهی ندارد. غدیر انسان می سازد و خط مخالفِ غدیر ظالم می پروراند.

بر اساس روایات، این عید، عیدالله الاکبر و عیدی است که از جانب خداست. تمام انبیاء مأمور شده اند به اوصیای خود سفارش کنند این روز را عید بگیرند و بزرگ دارند. چنین چیزی در مورد عید قربان و دیگر اعیاد وجود ندارد و فقط ویژه عید غدیر است که اکبر و اعظم اعیاد می باشد.

اما ببینیم چرا بر اساس روایات شریفه این عید بزرگ ترین عید و اعظم اعیاد است؛ زیرا اگر این عید به راستی بر پا می شد حق و عدل در همه جا و هر زمان تحقق می یافت. اکنون که عید غدیر کنار نهاده شده است در بیشتر نقاط دنیا شاهد مرگ حق و فضیلت و عدل هستیم.

ما همه یک روز باید برویم و این جهان را ترک کنیم. روزی که این جهان را مفارقت می کنیم هر قدر در زمینه عاشورا و غدیر کوشیده باشیم به همان اندازه مایه چشم روشنی و شادی ما خواهد بود و هر قدر در این زمینه کوتاهی کرده باشیم مایه حسرت ما خواهد بود. از سوی دیگر نمی توانیم تصور کنیم کارشکنی در این خصوص چه فاجعه ای است و چه عواقب ناگواری در پی دارد و در آخرت چنین کسانی چه روزگار تباه و سیاهی دارند.

غدیر یک تاریخ و یک فرهنگ و مجموعه ای از بایدهاست، یعنی امام معصوم خلیفه ی بلافصل رسول الله صلی الله علیه وآله و رأس تمام امور است. بعد از آن بایدها و توابع و احکام غدیر طرح می شوند.

قرآن کریم یک تعبیر دقیق و خیلی عمیقی راجع به غدیر فرموده است که یک تعبیر بسیار استثنایی است که اگر از جهات متعدده ملاحظه شود، مشخص خواهد شد که چقدر غدیر برای جهان و جهانیان پر اهمیت و پر خیر و برکت است.

قرآن کریم در آیه مبارکه الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ که شأن نزول آن عید غدیر خم بوده است و عامه و خاصه نیز در کتب مختلف تفسیر و حدیث و تاریخ به آن پرداخته شده است، نکته ای مهم و بسیار دقیق و ظریف که به صراحت به آن اشاره شده این است که قرآن کریم نمی فرماید که اسلام وجود داشت اما ناقص بود و کامل شد، بلکه راجع به اسلام می فرماید: «ورَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا» و ظاهرش این است که قبل از روز غدیر اصلاً اسلام نبود و در روز غدیر اسلام تحقق یافت. لذا این آیه شریفه نشان می دهد که اسلام بدون ولایت، اسلام واقعی و حقیقی نیست؛ همانگونه که شهادت به توحید بدون شهادت دادن به نبوّت، اسلام نیست. بنابراین شهادت به نبوّت و توحید هم بدون شهادت به ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام اسلام واقعی و حقیقی نخواهد بود.

تاریخ در این زمینه نیز سخن های فراوانی دارد. غاصبان خلافت و والیانِ آنها قانونی را امضا و به اجرا گذاشتند که می گفت: هرکه از علی بن ابی طالب علیهما السلام برائت و بیزاری نجوید باید زنده به گور شود. تصور کنید که این امر چقدر به دور از اسلام و انسانیت است. در عین حال افرادی دلاور و دین دار حاضر شدند زنده در گور شوند اما با گفتن یک کلمه جان خود را رها نکنند؟ تصور کنید فردی که شهادت را در این مقطع حساس زمانی اختیار می کرد چقدر دلاور و بزرگ مرد است، و در مقابل کسی که انسانی را بی گناه زنده زنده در گور می کند چقدر سنگدل و جلاد است!

ببینید که پرورش یافتگان مکتب غدیر حاضر نبودند به تقیه یک جمله را بر زبان برانند، با آنکه در تقیه قصد قلبی وجود ندارد و فقط بر زبان است. آنان با آنکه به خوبی از اهمیت تقیّه آگاهند ولی زنده به گور شدن را برگزیدند، تا نام غدیر و صاحب غدیر زنده بماند و به دست ما برسد.

غدیر و عاشورا دو بال پرواز و اوج گرفتن تشیع هستند و البته هریک فرهنگی ویژه دارند. در مقابل دو فرهنگ متضاد و معارض فرهنگ غدیر و عاشورا نیز وجود دارد که امروز در رسانه های نوشتاری، دیداری، شنیداری و جز آن شاهد آن هستیم.

شایسته و بایسته است که انسان هرچه بزرگتر می شود بازدهی عملش نیز بزرگ تر و بیشتر شود تا مبادا در شمار کسانی قرار گیرد که کوتاهی کرده اند. از این رو شما را به پایبندی به دو چیز سفارش می کنم:

1. در راه جذب هرچه بیشتر افراد به خود و شریک کردن آنان در فعالیت های خود بکوشید تا از این رهگذر دامنه ی فعالیت تان گسترده و در جهان منتشر شود و بدین ترتیب غدیر را به جهان بشناسانید.

2. تمام توان و امکانات خود را در راه احیای امر اهل بیت علیهم السلام یعنی فراگیری دانش آنان و آموزش آن به دیگران، به ویژه آن بخش مرتبط با غدیر و عاشورا به کار گیرید و در این راه کوشا باشید.

غدیر یعنی علی بن ابی طالب و علی بن ابی طالب یعنی غدیر که این یک تلازم حکمی و خارجی دارد، زیرا قوام غدیر از امیرالمؤمنین است و امیرالمؤمنین علیه السلام نیز مظهر غدیر است که این موضوع را خدای متعال در کلام الله فرموده است.

غدیر حقی است که باید در هر مکان و زمانی نسبت به آن سفارش نموده و در کنار سفارش و یادآوری نیز صبر داشت، زیرا احیای حق، صبر می خواهد و بدون آن حق به راحتی دست یافتنی نخواهد بود.

غدیر نامی برای یک مکان خاص و نیز یک زمان خاص است و در عین حال عنوان شرعی سلسله ای از احکام و تعبدهای شرعی نیز می باشد. علاوه بر این غدیر یک تاریخ است، و یادآور بخشی از وظایف ما هم هست.

«تاریخ غدیر تاریخ بی مانندی است که از گذشته تا کنون وطی قرون و اعصار، روشنگر راه حقیقت جویان بوده و میلیون ها انسان را از ظلمت، به نور اهل بیت علیهم السلام هدایت کرده است. این تاریخ روشن حتی علمای کفار و یهود و نصارا و عامه و دیگر ادیان و مذاهب را نیز متحول و دگرگون کرده است و اگر بخواهیم موارد این چنینی را به تمامی بشماریم دانشنامه عظیم و پربرگی را تشکیل می دهد.

مؤلفان، مبلغان و علمای شیعه در گذشته خون دلها خوردند و رنج ها کشیدند و وظیفه خود را انجام دادند. اکنون این ماییم که باید راه آنان را ادامه دهیم و وظیفه خود را در قبال غدیر ادا کنیم. امروز کم تر کسی را به جرم تشیّع می کشند یا به دار می زنند...، به هر حال امروز ما با مشکلاتی چون سوزاندن، شکنجه و ... مواجه نیستیم و فضای باز و فرصت بی نظیری در کل جهان در دست داریم که در طول تاریخ ـ جز در چند مورد استثنایی ـ رخ نداده است. باید این فرصت استثنایی را قدر بدانیم و در برابر غدیر کوتاهی نکنیم.

غدیر مقدمه وجود واجب مطلق است، امروزه صدها میلیون تن در روی زمین در ظلمتِ گمراهی و شرک قرار دارند و از تعالیم ارزشمند اهل بیت علیهم السلام محرومند. هدایت این افراد واجب عینی است؛ زیرا کسی که این مهم را چنان انجام دهد که مسئولیت از دوش دیگران کنار رود وجود ندارد.

بنابراین هر خدمتی به غدیر واجب عینی است و ما باید تمام قوا و توانایی هایمان را در خدمت حسب قدرت و معرفی غدیر به جهانیان به کار گیریم و بکوشیم مردم جهان را از ظلمت کفر و شرک و ضلالت و فساد به سمت زلال جاری غدیر دعوت نماییم تا همگان از این چشمه جوشان و زاینده سیراب و برخوردار شوند.

در خاتمه تاکید می کنیم دهه ولایت (غدیر) را گرامی بدارید و آنرا غنیمت شمرده و از برکاتش بهره مند شوید و آنرا به جهانیان معرفی کنید.

این قرن، قرن امیرالمؤمنین علی علیه السلام وشیعیان آن حضرت می باشد و انشاالله در آینده ای نزدیک مذهب حقّه تشیع در کل جهان گسترش خواهد یافت. ان شاء الله
 
وصلی الله علی محمد وآله الطیبین الطاهرین
دفتر آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی
قم المقدسة

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد