کدام گوشه ی دنیا نهفته روی چو ماهت
اله من ز که پرسم نشان یوسف چاهت
چقدر ناز غزل را کشیده ام که سراید
تمام سوز دلم را ز دوردست نگاهت
به کوچه های عبورت چقدر اب بپاشیم
یواشکی من و این چشم های مانده به راهت
هنوز می رسد از لا به لای این همه تقویم
صدای ندبه و زاری ز جمعه های پگاهت
چه قصه ها که شنیدم ز کودکی ز ظهورت
نیامدی و شدم خود چه قصه گوی پر اهت
چقدر هلهله دارد طنین سبز طلوعت
چقدر همهمه دارد گدای این همه جاهت
چگونه جان بسپارم به پای سرخ ظهورت
به وقت گفتن این شعر و یا رکاب سپاهت
شکسته بال عروجم ز تیرهای معاصی
خدا کند که نیفتم ز دیدگان سیاهت
تمام شهر و محل را سپرده ام که بگویند
به هر کجا که تو هستی خدا به پشت و پناهت
دعاترین دعاها همین دعای نگار است
امان بده که بمیرم به پای بقیت الاهت
به گزارش شیعه آنلاین، برای نخستین بار چهره حضرت أبا الفضل العباس (ع) در یک فیلم به نمایش در میآید. بازیگر این نقش مهم «کاوه فتوحی» (تصویر زیر) است که در قسمت های آینده مجموعه تلویزیونی مختارنامه ساخته «داوود میر باقری» در نقش حضرت عباس (ع) در صحرای کربلا نقش آفرینی خواهد کرد.
به گفته «رضا استادی» مدیر روابط عمومی فیلم مختارنامه، تصویر حضرت عباس (ع) با نظر «عزت الله ضرغامی» رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است.
در همین راستا مسأله را با حضرت آیت الله سید «صادق روحانی» از مراجع تقلید قم در میان گذاشته و نظر ایشان در این مورد را جویا شدیم. متن کامل پرسش ما و پاسخ ایشان به شرح ذیل است:
پرسش: چند روزی است متوجه شدیم که در یکی از سریال های تلویزیون قرار است تصویر حضرت ابوالفضل (ع) را نشان بدهند. بسیاری از مؤمنین ناراحت شده اند. آیا این کار از نظر شرعی مشکلی ندارد؟ و آیا حتما تمام مسائل باید از نظر شرعی مشکل داشته باشند که بد محسوب بشوند باید گفت که دل بسیاری از شیعیان محب اهل بیت(ع) از نشان دادن تصویر حضرت ابوالفضل (ع) ناراحت می شود و هر کسی تصوری نسبت به ایشان دارد که احتمال می رود با ایفای نقش توسط یک هنرپیشه که در آینده در نقش های دیگری نیز بازی خواهد کرد، اثرات سوئی در جامعه داشته باشد؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه - انسان مرکب از جسم و روح است و تمام فضائل حسنه متعلق به روح است نه جسم بلکه جسم فرمان بردار روح است و هرچه او دستور دهد عمل می کند بنابراین شخصیت و عظمت افراد به روح است و لذا در روایات وارد شده است که اول ما خلق الله العقل و خدای متعال فرمود: و عزتی و جلالی ماخلقت خلقا احب الی منک ایاک آمر و ایاک اثیب و عقل جوهر ملکوتی نورانی است که خدای متعال او را از نور عظمت خودش خلق کرده است و تمام موجودات را از ظلمت عدم به واسطه او نور وجود عنایت فرمود، و لذا پیغمبر(ص) هم می فرمودند: اول ما خلق الله نوری و در روایات دیگر ـ روحی ـ و از نور پیغمبر(ص) انوار انبیاء و اولیاءالله خلق شده اند و یکی از اولیاء بزرگ حضرت ابوالفضل سلام الله علیه است که دارای مقامات عالیه می باشند و هیچ فیلم ونمایش و تصویری ممکن نیست بتواند اندکی از مقام عالی آن حضرت را نشان دهد بنابراین به نظر من صورت حضرت را نشان ندهند زیرا این کار نه تنها در بیان فضائل و برجستگی های شخصیت ایشان موثر نیست بلکه ممکن است به دلایل مختلف حتی در دراز مدت تاثیر منفی نیز در ذهن افراد بگذارد.
منحرفین از خط ولایت مولا علی علیه السلام معتقدند که تمامی زنان پیامبر صلی الله علیه و اله حتی عایشه لقب "ام المومنین" را دارند. و برای ادعای خویش آیه ذیل را مطرح می کنند:
النَّبِیُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم.
یعنی: " پیامبر، نسبت به مؤمنان از خودشان اولى و سزاوارتر است، و همسرانش [در حرمت ازدواج به منزله] مادران آنانند." (احزاب/6)
ایشان لقب "ام المومنین" را نوعی افتخار برای زنهای پیامبر صلی الله علیه و اله محسوب می کنند. ولی طبق آیات قرآن ما معتقدیم که ام المومنین به تنهایی فضیلتی نیست بلکه زنان رسول خدا فقط اگر تقوی پیشه کنند و از خدا بترسند دارای ارزش و مقام می باشند. و به همین جهت است که قرآن می فرماید: یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً.
یعنی: "اى همسران پیامبر! شما اگر پرهیزکارى پیشه کنید [از نظر منزلت و موقعیت] مانند هیچ یک از زنان نیستید، پس در گفتار خود، نرمى و طنّازى نداشته باشید تا کسى که بیمار دل است طمع کند، و سخن پسندیده و شایسته گویید.." (احزاب/32)
ادامه مطلب ...