پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی
پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی

اسامی رسانه های تحت سیطره رژیم صهیونیستی

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از جهان، پایگاه خبرى «رنس» طى گزارشى با عنوان «چیرگى رسانه‏هاى صهیونیستى» به بررسى نفوذ محافل صهیونیستى بر رسانه‏هاى غالب جهانى پرداخته است.
این گزارش با بیان این که طى دهه‏هاى پیش، بیش از 88 کمپانى رسانه‏اى وجود داشته است، مى‏نویسد: امروز تنها شش کمپانى رسانه‏اى وجود دارد که تمامى آن‏ها اخبار خود را از خبرگزارى «رویترز» و «آسوشیتدپرس» تأمین مى‏کنند. این در حالى است که در عرض 20 سال اخیر سهام آسوشیتدپرس از سوى رویترز خریدارى شده است و خبرگزارى رویترز نیز از سال 1851 تحت مالکیت خاندان یهودى و مشهور «روچیلد» است. 
 

به ادامه مطلب مراجعه کنید...

ادامه مطلب ...

اهمیت و آثار بسم الله‌الرحمن الرحیم

نقش و اهمیت شروع هر کار با نام پروردگار تا آنجا است که رسول خدا(ص) می‌فرماید: «قَالَ اللهُ تَبارَکَ‌و تَعالی کُلُّ‌أَمرٍ‌ذِی بَالٍ‌لا یُذکَرُ‌بسم الله فیه فَهُوَ أبتَرُ؛ خداوند متعال می‌فرماید: هر کار مهمی که در آن «بسم الله» ذکر نشود، بی‌فرجام است.»

سرآغاز هر نام، نام خداست
که بی‌نام او نامه یکسر خطاست

پایداری و بقای عمل، ‌بسته به ارتباطی است که با خدا دارد؛ از اینرو خداوند بزرگ در نخستین آیات قرآن بر پیامبر رحمت، دستور می‌دهد که تبلیغ اسلام را با نام خدا شروع کند: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ.طبق همین اصل،‌تمام سوره‌های قرآن با بسم الله آغاز می‌شود تا هدف اصلی که همان هدایت و سوق بشر به سعادت است از آغاز تا انجام با پیروزی قرین باشد.اهمّیت شروع هر کاری با اسم جلاله و آشنا نبودن بسیاری از مردم با این مسئله،‌ باعث شد تا در این مقاله مختصری از بیانات ائمه اطهار را به رشتة تحریر درآوریم. امید آنکه ره‌گشای کارها و گره‌گشای مشکلات زندگی باشد.

اوّل، بسم الله

در باب علت انتخاب «بسم الله الرحمن الرحیم» برای آغاز هر کار، می‌توان به چند مورد اشاره کرد:
1. الله، جامع‌ترین نام:جمله «بِسْمِ اللهِ»، حاوی کلمة «الله» است که جامع‌ترین نامهای خدا می‌باشد؛ زیرا بررسی اسامی خدا در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامی نشان می‌دهد که هر کدام از آنها یک بخش خاص از صفات خدا را منعکس می‌سازد. تنها نامی که اشاره به تمام صفات و کمالات الهی می‌کند یا به تعبیر دیگر، جامع صفات جلال و جمال است، همان «الله» است.

2. رحمت عام و خاص خدا: مشهور در میان گروهی از مفسران، این است که صفت «رحمان»، اشاره به رحمت عام خدا است که شامل دوست و دشمن، مؤمن و کافر و نیکوکار و بدکار است؛ زیرا می‌دانیم «باران رحمت بی‌حسابش، همه را رسیده، و خوان نعمت بی‌دریغش، همه جا کشیده.» همة بندگان از مواهب گوناگون حیات بهره‌مندند و روزی خویش را از سفرة گسترده نعمتهای بی‌پایانش بر‌می‌گیرند. این، همان رحمت عام او است که پهنة هستی را در برگرفته و همگان در دریای آن غوطه‌ورند.«رحیم» اشاره به رحمت خاص پروردگار است که ویژة بندگان مطیع، صالح و فرمانبردار است؛ زیرا آنها به حکم ایمان و عمل صالح، شایستگی این را یافته‌اند که از رحمت، بخشش و احسان خاصی بهره‌مند شوند که آلودگان و بدکاران از آن سهمی ندارند.

3. تأثیر فکری و اخلاقی «بسم الله»: قرآن، یکتا کتاب توحید و برای تکامل فکری بشر است. سوره‌های این هدیة الهی با جمله «بسم‌الله» آغاز می‌شود تا انسان را متوجه سازد که همة تعالیم و دستورهای پروردگار، از مبدأ حق و از مظهر رحمت است (جز سورة توبه که آیاتش نمایندة قهر با مردم لجوج و اعلام قطع رابطة رحمت با آنها است). دستور گفتن این کلمه برای آن است که روی فکر و دل را از غیر خدا برگرداند تا انسان، همة جهان و هر عملی را از نظر توحید بنگرد و به سوی وحدت و ارتباط بگراید، و نامهای بتها و قدرتمندان را در آغاز کارهای مهم، از خاطر بزداید تا از پراکندگی برهد و نگرانی به خود راه ندهد. 



اهمیت فوق‌العاده آغاز با «بسم الله»

در روایات اسلامی به قدری به این آیه از قرآن مجید اهمیت داده شده است که آن را هم‌ردیف «اسم اعظم الهی» معرفی کرده‌اند. امام علی بن موسی الرضا(ع) می‌فرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أَقْرَبُ إِلَی اسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ مِنْ نَاظِرِ الْعَیْنِ إِلَی بَیَاضِهَا؛ بسم الله الرحمن الرحیم، به اسم اعظم خدا نزدیک‌تر از سیاهی چشم است،‌به سفیدی آن.»آنچه از میان روایات امامان معصوم: دربارة اهمّیت «بسم الله الرحمن الرحیم» به دست می‌آید عبارت است از: 1. امامان معصوم: هیچ کاری را بدون گفتن این جمله آغاز نمی‌کردند.2. سفارش می‌کردند غذا را با این جمله آغاز و اگر چند غذا تناول می‌کنید برای هر کدام جدگانه «بسم الله» بگویید و چنانچه فراموش کردید، جملة «بِسمِ الله عَلی اَوَّلِهِ وَ آخِرِهِ» را بر زبان جاری کنید. این مطلب، به اهمیت فوق‌العاده شروع غذا با نام خداوند اشاره می‌کند.3 بلند گفتن و آشکار کردن «بسم الله الرحمن الرحیم»، بسیار سفارش شده است. امام صادق(ع) می‌فرماید: «حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ أَنَّهُ قَالَ التَّقِیَّةُ دِینِی وَ دِینُ آبَائِی فِی کُلِّ شَیْ ءٍ إِلَّا فِی تَحْرِیمِ الْمُسْکِرِ وَ خَلْعِ الْخُفَّیْنِ عِنْدَ الْوُضُوءِ وَ الْجَهْرِ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ؛ پدرم از پدرانش روایت کرده است که علی بن ابی‌طالب فرمود: تقیه در هر چیز، دین من و دین پدران من است؛ جز در تحریم مست‌کننده و در کندن کفش، [برای مسح] هنگام وضو و در بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.»

آثار گفتن «بسم الله»

1. در وضو: در تفسیر امام حسن عسکری(ع) در ثواب شروع وضو با بسم‌الله آمده است: و اگرگفت بسم الله در آغاز وضویش، باعث پاک‌شدن همة اعضا از گناهان می‌شود.»

2. تعلیم به کودکان:پیامبر خدا(ص) فرمود:هر گاه معلّم به کودک بگوید: بگو: «بسم الله الرحمن الرحیم»، پس کودک بگوید:‌«بسم الله الرحمن الرحیم»، خداوند برای این کودک و پدر و مادر او و این معلّم، برائت [از آتش] خواهد نوشت.»

3. هنگام افطار: امام کاظم از پدرانش نقل می‌فرماید:همانا برای هر شخص روزه‌دار، هنگام افطارش، دعای مستجابی است. پس هنگام لقمة نخست، بگو: «بسم الله یا واسع المغفرة اغفرلی» و در روایت دیگر است (که بگو:) «بسم الله الرحمن الرحیم یا واسع المغفرة اغفرلی.» پس کسی که هنگام افطارش، این کلمات را بگوید، آمرزیده خواهد شد.»

4. هنگام دعا:رسول خدا(ص) فرمود: «لَا یُرَدُّ دُعَاءٌ أَوَّلُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛ دعای آغاز شده با بسم الله الرحمن الرحیم رد نمی‌شود.»

5. هنگام گرفتاری: امام صادق(ع) دربارة تأثیر «بسم الله» می‌فرماید:  پس بگو: «بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوّة الّا بالله العلیّ العظیم»، که خداوند به سبب آن، هر نوع بلایی را که بخواهد از تو دفع می‌کند. پایداری و بقای عمل،‌بسته به ارتباطی است که با خدا دارد؛ از اینرو خداوند بزرگ در نخستین آیات قرآن بر پیامبر رحمت، دستور می‌دهد که تبلیغ اسلام را با نام خدا شروع کند

6. اثر «بسم الله» در دفع بلا: امام کاظم به مفضل بن عمر فرمود: «یَا مُفَضَّلُ اِحْتَجِبْ مِنَ النَّاسِ کُلِّهِمْ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمِنِ الرَّحِیمِ وَ بِقُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ اِقْرَأَهَا عَنْ یَمیِنِکَ وَ شِمَالِکَ وَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْکَ وَ مِنْ خَلْفِکَ وَ مِنْ تَحْتِکَ وَ مِنْ فَوْقِکَ وَ إذَا دَخَلْتَ عَلَی سُلْطَانٍ جَائِرٍ حِینَ تَنْظُرُ إِلَیْهِ فَاقْرَأَهَا ثَلاثَ مَرَّاتٍ وَاعْقِدْ بِیَدِکَ الْیُِسْرَی ثُمَّ لاَ تُفَارِقْهَا حَتَّی تَخْرُجَ مِنّ عِنْدِهِ؛ ای مفضل! با «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمْ و با قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد»، خود را از تمام مردم بپوشان. آن را سمت راست و چپ و مقابل و پشت سر و پایین و بالای خودت بخوان و هر گاه بر حاکم ظالمی وارد شدی و نگاهت به او که افتاد، آن را سه مرتبه بخوان و دست چپ خود را گره بزن، سپس آن را باز نکن تا از نزدش خارج شوی.»

7. هنگام خروج از منزل: امام باقر(ع) می‌فرماید: هر کس که از خانه‌اش خارج شود و «بسم الله الرحمن الرحیم» بگوید، دو فرشته به او می‌گویند: هدایت شدی و هر گاه بگوید: «لا حول و لا قوّة الّا بالله العلیّ العظیم»، به او می‌گویند: نگاه داشته شدی و هرگاه بگوید: «توکّلت علی الله»، به او می‌گویند: کفایت شدی. [در اینجا] شیطان می‌گوید: چه کار کنم با کسی که هدایت شده، نگاه داشته شده و کفایت شده است. آنچه گذشت، خلاصه‌ای از صدها روایت دربارة فضیلت و آثار «بسم الله الرحمن الرحیم» بود؛ ولی متأسفانه، نوشتن این جمله در ابتدای نوشته‌ها کمرنگ شده است و احترام بایسته و شایسته به این کلام گزارده نمی‌شود؛ در حالی‌که در میان هزاران حدیث از ائمة اطهار: یک نوشته با کلمة بسمه تعالی و مشابه آن مشاهده نشده است.

محمد مهدی فجری
منبع: آرمان

وزیر ارشاد: حرام بودن موسیقی را قبول نداریم !

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 (و بعضی از مردم سخنان بیهوده را می‌خرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند؛ برای آنان عذابی خوارکننده است!) 

سوره لقمان آیه 6ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از کیهان ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد جلوگیری از اکران برخی از فیلم ها در برخی از استان ها گفت: ما در بسیاری از موارد اکران فیلم ها را به شورای فرهنگ عمومی استان ها واگذار کردیم، به طوری که با توجه به شرایط منطقه ای و استانی خود می توانند مجوز اکران یک فیلم را صادر یا آن را توقیف کنند.
 

وی اظهار داشت: اجازه تولید فیلم هایی که تنها برای کسب نشان های بین المللی یا خارج از کشور تولید می شود را محدود کرده ایم تا عده ای فرصت طلب از این موقعیت به نفع خود استفاده نکنند.

حسینی گفت: در حال حاضر بیش از یک ماه است جلسه هیئت نظارت و صدور مجوز برگزار نمی شود و علت اصلی آن به حد نصاب نرسیدن اعضای جلسه است که علیرغم نامه نگاری ها و پیگیری های مستمر هنوز نتوانستیم در این مدت جلسه ای را برگزار کنیم.  



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقیف روزنامه های متخلف خبر داد و افزود: ما در برابر برخی اظهارنظرهای دروغ و بی پایه و اساس و نشر اکاذیب کوتاه نمی آییم و تا مرحله توقیف این نشریات و روزنامه ها نیز جلو رفته ایم.

وی اظهار داشت: اخیراً نیز یکی از روزنامه ها را توقیف کرده بودیم که دستگاه قضایی در فاصله زمانی اندک به رفع توقیف دست زده و مجوز انتشار مجدد آن را صادر کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد برخی از دیدگاه های علما و روحانیان در مورد حرام بودن موسیقی گفت:

ما این دیدگاه کلی را نیز که با دیدگاه امام نیز سازگاری ندارد قبول نداریم و با احترامی که به بزرگان و علما و روحانیون قایل هستیم باید اجازه فعالیت گروه های موسیقی در چارچوب قانون و موازین نظام را داشته باشیم.

توجیه خلاف‌های شرعی در یک سریال تلویزیونی!

به گزارش «شیعه نیوز» ،حجت الاسلام و المسلمین نوذری در گفت و گو بامرکز خبر حوزه، در پاسخ به سؤالی در مورد ارزیابی اش از سریال فاصله ها که از شبکه سوم سیما در حال پخش است، اظهار داشت: این سریال از جهت این که به مسائلی که خانواده ها با آن ها در گیر بوده و البته تا کنون به آن ها پرداخته نشده، می پردازد، سریالی خوب و قابل تقدیر است. 

وی افزود: گاهی در این سریال، استدلال های خوبی مانند، استدلال های نقش عموی سعید برای سعید و یا استدلال های دیگر هم ارائه می شود که این نکته یکی از نکات قوت این سریال است.

این کارشناس حوزوی، همچنین گفت: در کنار تمام نقاط قوت، در بعضی از نقاط این سریال، زمانی که می خواهد پیامی را به مخاطبان منتقل کند، خیلی سریع از آن ها عبور می کند، مانند پیام های مثبتی که از زبان عموی سعید به سعید منتقل می شود، حال آن که بایستی در چنین زمینه هایی بیش از این ها کار می شد.  


وی خاطرنشان کرد: شاید نشان دادن اثرات مفید در جریان بودن خانواده‌ها از ارتباط دختر و پسر‌ها در این مجموعه، به خوبی نشان داده شده باشد، اما از سوی دیگر رابطه ای که نقش حاج محسن که فردی با سابقه حضور در جبهه ها است و از آغاز هم به عنوان فردی متدین نشان داده شده است، با نامزد سابق خود واین که خیلی راحت با هم در پارکی نشسته و در ملاء عام بستنی بخورند، چهره خوبی نداشته باشد.


حجت الاسلام و المسلمین نوذری همچنین یادآرو شد: این گونه رفتار، به هیچ وجه با دیدگاه اسلامی و عرف سازگاری ندارد.

وی تصریح کرد: با این حال در مجموع اگر از اشکالات بگذریم، این سریال تا اندازه ای موفق عمل کرده است؛ و در مواردی چون مشاوره عموی سعید به سعید، اگر حالت غیر مستقیم به خود می‌گرفت و یا این که اشکالات دیگر نیز رفع می شد، می توانست مجموعه موفق تری باشد.

رئیس انجمن تعلیم و تربیت حوزه، خاطرنشان کرد: این سریال با تمام اشکالاتی که داشته و دارد، اما به دلیل این که جرأت ورود به مسائلی را که تا کنون مجموعه ای در سیمای جمهوری اسلامی به آن ها نپرداخته بود، پرداخته است، مجموعه ای قابل تقدیر و ستایش است.


وی در پایان در مورد تحلیل اعمال نقش دختر سریال و هم کلام شدنش با بسیاری از مردان غریبه ابراز داشت: اگر در پایان سریال از او چهره مثبتی نشان داده شود، نقطه ای بسیار منفی در این سریال خواهد بود، چرا که کارگردان تمامی رفتار خلاف شرع این دختر را به بهانه مشکل مالی و یا بی سرپرستی توجیه کرده است.