پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی
پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی

نور در نور | ویژه نامه ولادت پیامبر گرامی اسلام و رئیس مذهب شیعه

http://s5.picofile.com/file/8109672534/emam_sadegh5.jpg


امبر گرامی اسلام، در هفدهم ربیع الاول «عام الفیل» در مکه، کنار کعبه، کانون خداپرستی، دیده به جهان گشود. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ، از نسل پاکی به دنیا آمد که هرگز جز خداوند یگانه را نپرستیدند.

حضرت علی علیه السلام فرمود:

سوگند به خداوند، پدرم (ابوطالب) و جدم (عبدالمطلب) و هاشم (پدر عبدالمطلب) و عبدمناف (پدر هاشم)، هرگز بت نپرستیدند.

شخصی پرسد: «پس آنها چه چیزی را می پرستیدند؟» حضرت علی علیه السلام فرمود: «به جانب کعبه، مطابق دین ابراهیم علیه السلام نماز می خواندند و به این دین اعتقاد داشتند.»

نوزاد عبدالله و آمنه وقتی به دنیا آمد، ندایی خطاب به آمنه از غیب برآمد که:

«بگو پناه می برم به خدای یکتا از گزند هر کسی که حسادت می کند؛ آنگاه نام او را «محمد» بگذار.»

  آمنه، خبر میلاد محمد صلی الله علیه و آله را به عبدالمطلب رساند و از ایشان خواست تا نوزادش را ببیند. عبدالمطلب چون آن نور را دید، شادمان شد و شکر خدای را به جای آورد و سپس این شعر را خواند:

«أَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذِی أَعْطانِی هَذَالْغُلامَ الطَّیِّبَ الاْءَرْدان
قَدْ ساد فِی الْمهْدِ عَلَی الْغِلْمانِ أُعِیذُهُ بِالْبَیْتِ ذِی الاْءَرْکانِ

حمد و سپاس خداوندی را که این پسر پاک و لطیف را به من عطا فرمود؛ پسری که در گهواره، بر دیگر نوزادان پسر، برتری و آقایی دارد؛ پناه می دهم او را در این خانه ای که دارای چند رکن است»

از زبان علی علیه السلام

میلاد محمد صلی الله علیه و آله ، واپسین و بزرگ ترین راه نجات بشر و واپسین اتمام حجت خداوند بر بشر بود. خداوند، محمد صلی الله علیه و آله را به آفرینش بخشید تا بشر را از سیاهی نادانی و گمراهی نجات دهد. حضرت علی علیه السلام فرمود:

«خداوند، محمد صلی الله علیه و آله را هنگامی به پیامبری برانگیخت که مردم، گمراه و سرگردان بودند و در راه فساد و فتنه قدم برمی داشتند. هوی و هوس و کبر و نخوت، آنها را فراگرفته بود. فرق در جهل و نادانی بودند و در میان پریشانی و گرفتاری غوطه می خوردند. خداوند، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را برای نجات آنها فرستاد و او آنها را با کوشش و سعی فراوان، نصیحت کرد و به سوی حکمت و آگاهی رهنمون شد.»

از همین روست که پیامبر اعظم اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید:

مَا أُذِیَ نَبِیٌّ مِثْلَ ما أُوذِیتُ؛ هیچ پیامبری در راه ابلاغ رسالت، مانند من آزار ندید.


نوزادی از سلاله پاک رسالت

همزمان با سالروز ولادت رسول اکرم(ص) هفدهم ماه ربیع الاول در دودمان رسالت و نبوت نوزادی از سلالة پاک رسالت قدم به عرصه حیات گذاشت که جهانی از صفا و نورانیت و علم و دانش را به دوستداران خود، ارمغان آورد و منشاء تحولات و دگرگونیهائی در جهان علم و فضیلت و دنیای معنویت و انسانیت گردید.

ولادت

ششمین اختر فروزنده آسمان ولایت حضرت جعفر بن محمّد الصادق(ع) در روز جمعه هفدهم ماه ربیع الاول سال 83 هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.

در دامن رسالت

امام صادق(ع) در دامن رسالت و مرکز وحی تولّد یافت و رشد کردند و بخشی از دوران زندگی خود را تحت توجهات و عنایات جدّ بزرگوار خود امام زین العابدین(ع) و پدر عزیز خویش امام باقر(ع) سپری کردند.

ادامه فعالیت علمی و فرهنگی پدر

امام صادق(ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، نهضت علمی و فرهنگی پدرشان امام باقر(ع) را دنبال کردند و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی را به وجود آوردند و در رشته های مختلف علوم عقلی و نقلی شاگردان بزرگ و برجسته ای همچون هشام بن حکم، محمّد بن مسلم، ابان بن تغلب و هشام بن سالم را تربیت کرد.

کمک به مستمندان

از تعالیم اسلامی و سیره اولیاء استفاده می شود که پس از عمل به واجبات، بالاترین وسیله برای تقرب به خداوند متعال کمک به نیازمندان و مستمندان است. امام صادق به سفیان می فرمایند: «بر تو باد که به خاطر خداوند خیرخواه بندگان او باشی و بدان که خدا را با کاری بهتر از این دیدار نخواهی کرد».

رساله «توحید مفضّل»

«توحید مفضّل» حاوی مطالب سودمندی در مورد خلقت انسان و جهان و اثبات وجود خدای متعال و علم و قدرت و حکمت اوست که امام صادق(ع) برای یکی از شاگردان معروفشان به نام «مفضل بن عمر» بیان فرموده اند.

سفارش حضرت به نماز

معمولاً به هنگام مرگ، انسان مهمترین چیزهایی را که فکر می کند فرزندان و بستگانش و حتی جامعه اش نیاز دارد مطرح می سازد. شاید برای افراد عادی مهمترین دلمشغولی به هنگام مرگ امور مالی باشد. از اینرو همه یا بخش عمده ای از وصیت و سفارش های خود را به آن اختصاص می دهند. ولی امام صادق(ع) دغدغه های مهمتری دارند. حضرت در آخرین لحظات عمر خویش فرمودند: خویشاوندان مرا جمع کنید. پس از آن که جمع شدند حضرت به آنها نگریستند و فرمودند: «شفاعت ما به کسی نمی رسد که نماز را سبک بدارد.»

منادی صلح و صف

امام صادق(ع) نسبت به اختلاف و دشمنی بین مسلمانان حساس بودند و مؤمنان را دعوت به همدلی، دوستی و محبت نسبت به یکدیگر می کردند. تا حدی این مسئله در نظر ایشان اهمیت داشت که بودجه مخصوصی برای این کار اختصاص داده بودند. مفضل که از یاران امام صادق(ع) است پس از اینکه با پرداخت چهارصد درهم بین دو نفر صلح برقرار کرد می گوید: امام صادق(ع) به من دستور داده است که هرگاه بین دو نفر از شیعیان ما اختلاف و مشاجره ای پیش آید، با پول خود حضرت بین آنها صلح و صفا ایجاد کنم.

عادت هر روزه امام صادق(ع)

عادت هر روزه امام صادق(ع) آن بود که پس از به جا آوردن نماز عشاء و گذشت پاسی از شب، به خانه نیازمندان شهر مدینه می رفتند و بدون آن که آنها ایشان را بشناسند، غذا و پول به ایشان می دادند. تنها هنگامی که امام(ع) از دنیا رفتند، همه دانستند که آن مرد بخشنده امام صادق(ع) بوده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
باران یکشنبه 29 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:30 ق.ظ http://is.gd/fPiBui

دلـــــم گـرفته خـدایـا تــو دل گشــایی کـن من آمدم به امیـدت ، تـو هـم خدایــی کن

به بـوی دلکــش زلــفت کـه ایـن گــره بگشای،دل گــــرفته مـا بـین و دلگشــــایی کن
.
______________ _____________ ______ _________________ __

سلام ما اومـدیم بهتون سر زدیم و نظر دادیم لطفا شما هم تشریف بیارید و نظر بدید

کــارت پستــال عاشـــقانـه کــارت پستــال تبریـک تـولـد و مناسبـت های خاص

اس ام اس عاشـــقانـه اس ام اس خــداحـافظی و تبریک و . . .

دانـلـود مستـقیـم آهنـــگ هــای بــروز و جدید

مــدل های لبــاس روز :
______________ _____________ ______ _________________ __

ورودی گوگل سایت فتوکده خیلی خوبه ما رو در لیست پیوند های وبلاگ خود قرار بدید

به این ترتیب رتبه وبلاگ شما در موتورهای جستجو بهبود پیدا خواهد کرد

سایت رو با نام : کارت پستال و اس ام اس لینک کنید .
.
منتظریم بیاید و نظرتون رو هم درج کنید
.
.
(( بعد از ورود به سایت آدرس اصلی سایت رو میبینید اون آدرس رو لینک کنید ))
.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد