پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی
پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی

دلتنگی های عصر جمعه ۹ >> قائم المنتظر (عج)

اختصاصی قائم المنتظر (عج) 

 

فروغ بخش شب انتظار آمدنی است 

رفیق آمدنی غمگسار آمدنی است 

ببین چگونه قناری ز شوق می لرزد 

مترس از شب یلدا بهار آمدنی است 

صدای شیهه ی اسب ظهور می آید 

خبر دهید به یاران بهار آمدنی است 

بس است هرچه گرگ ها به ما خیره شدند 

یگانه فاتح این کوهسار آمدنی است 

جلسه دعای ندبه مجمع قائم المنتظر (عج)

 

جلسه هفتگی مجمع قائم المنتظر (عج) 

قرائت دعای ندبه توسط مداح اهل بیت جعفر عبداللهی 

سخنرانی توسط حاج شیخ حسن یوسفی  

زمان:جمعه ۲۹/۱۱/۱۳۸۹

شروع مراسم ساعت ۶:۴۵ 

مکان:مشهد عشرت آباد نرسیده به میدان راه آهن

اقوال علما درباره نهم ربیع الاول (عیدالزهراء)

 

مرحوم سید بن طاووس بعد از نقل روایت معتبر احمد بن اسحاق قمی درباره نهم ربیع الاول (عیدالزهراء سلام الله علیها) می فرمایند :من این حدیث را از خط محمد بن علی بن محمد بن طیّ نقل می نمایم و بر اساس تفحّصی که من در کتابها داشته ام ، دسته ای از روایات را موافق با این روایت یافتم و لذا بر آن اعتماد نمودم و به سزاست که این روز که در حدیث امده است را بزرگ شمرد و در آن اظهار سرور و شادمانی نمود .(1)

 به همین جهت است که متقدمین و متأخرین از علما و فقهای شیعه این روز را روز به درک واصل شدن عمر لعنة الله علیه می دانستند و در این روز اظهار سرور و خوشحالی میکردند. و حتی بعضی از آنها کتاب های جداگانه ای در اثبات این حقیقت نوشته اند. از جمله آنها می توان به کتاب علامه مجلسی رحمة الله علیه، کتاب صاحب مستدرک (محدث میرزا شیخ حسین نوری) و همچنین کتاب "فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب" که در عصر ما نوشته شده است، اشاره کرد.

 علامه مجلسی رحمة الله علیه در این رابطه می فرمایند: و المشهور بین الشیعة فی الأمصار و الأقطار فی زماننا هذا هو أنه الیوم التاسع من ربیع الأول، و هو أحد الاعیاد. یعنی بین شیعیان در تمامی نقاط و نواحی در زمان ما مشهور است که به درک واصل شدن او در روز نهم ربیع الاول می باشد. و آن روز یکی از اعیاد است.

 در ادامه ایشان در رابطه با شبهه ای که توسط برخی گفته می شود که روز مرگ عمر 28 ذی الحجة بوده است میفرمایند: اعتبار تلک الروایات مع الشهرة بین أکثر الشیعة سلفا وخلفا لا یقصر عما ذکره المؤرخون من المخالفین، ویحتمل أن یکونوا غیروا هذا الیوم لیشتبه الامر على الشیعة فلا یتخذوه یوم عید وسرور.

 یعنی اعتبار آن روایات (در اثبات مرگ عمر در روز نهم ربیع) بعلاوۀ شهرتی که بین اکثر شیعیان سلف و خلف دارند، کمتر از آنچه مورخین مخالف نقل کرده اند (که روز مرگ وی 28 ذی الحجة است) نیست. (به عبارت دیگر اعتبار روایت نهم ربیع با گفته های مخالفین رد نمی شود) و احتمال دارد که مخالفین این روز را تغییر داده اند تا امر برای شیعیان مشتبه شود، و آن روز را روز عید و سرور نگیرند. (2)

 مرحوم صاحب جواهر در مورد فضیلت نهم ربیع الاول می نویسد :و اما غسل برای روز نهم از ماه ربیع الاول، پس به تحقیق حکایت شده که احمد بن اسحاق قمی در این روز به عنوان عید غسل کرده است. به خاطر روایتی که از اتفاق واقعه عظیمی در این روز خبر می دهد، که سرور مومنین و غضب منافقین را به دنبال دارد...و به تحقیق به روایت مفصلی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در فضل و برکت این روز و اینکه روز شادی و سرور برای ایشان می باشد برخورد کردم که ذهن انسان در فهم آن محیر و سرگردان می شود. و در آن روایت به وقوع آن امر (کشته شدن عمر بن خطاب) در این روز تصریح شده است. پس چه بسا که ما به علت مستحب بودن غسل در مثل چنین ایامی قائل به استحباب غسل در این روز شویم. و مخصوصا که این روز برای ما و پیشوایان ما علیهم السلام روز عید و سرور می باشد.(3)  

شیخ مفید رضوان الله علیه می گوید: و روز نهم از ماه ربیع الاول روز عید بزرگ است وبرای آن شرح مفصلی است که در جای خود ذکر شده است و این روز را پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله عید گرفتند و مردم را نیز امر فرمودند که در این روز عید بگیرند. (یعنی اظهار شادی و سرور نمایند.) (4)

شیخ کفعمی رضوان الله علیه نیز می گوید: همانا روز نهم ربیع الاول روزی شریف و بسیار عظیم المنزله است. و اظهار جشن و سرور و عید گرفتن، انفاق کردن بر مومنین، توسعه بر عیال، استعمال بوی خوش، لباس نو بر تن کردن، شکرگذاری و عبادت خداوند در این روز استحباب دارد.(5)

و همچنین سید طباطبائی یزدی در کتاب عروة الوثقی جلد2صفحه152 روز نهم ربیع الاول را از جمله اعیاد و مناسبات شریفه ای قرار داده که غسل در آن مستحب می باشد. و اکثر فقهاء از ایشان تبیعیت نموده اند.

 اسناد:

(1) بحارالانوار ج31ص129 به نقل از زوائد الفوائد.

(2) بحارالانوار ج31ص132

(3) جواهر الکلام ج 5 ص 43- 44

(4) مستدرک الوسائل ج2 ص522 از مسار الشیعة شیخ مفید

(5) کتاب مصباح شیخ کفعمی ص ۲۷۰

دانستنیهای برائت (ج1) ویژه نهم ربیع الاول

 

نرم افزار موبایل دانستنیهای برائت که به تلاش موسسه قائمیه اصفهان تنظیم گردیده است، حاوی تمامی مطالب سایت شیعه تیوب در بخش "پژوهشکده برائت" می باشد.  

جزئیات بخش های این نرم افزار عبارتند از: عمر؛ ولادت و خصوصیات شخصی؛ شناخت کلی و رذایل؛ نحوه رفتار عمر با قرآن و معصومین علیهم السلام؛ بدعت ها و اعمال دوران حکومت؛ سرانجام
ابوبکر؛ شناخت کلی و رذایل دوران زندگی و حکومت؛ نحوه رفتار ابوبکر با قرآن و معصومین علیهم السلام
عثمان؛ شناخت کلی و رذایل؛ بدعت ها و معاصی؛ سرانجام
عایشه - حفصه؛ عایشه؛ حفصه؛ مطالب مشترک؛ نحوه رفتار معاویه با قرآن و معصومین علیهم السلام
معاویه؛ شناخت کلی و رذایل؛ بدعت ها و معاصی؛ معاویه از دیدگاه...؛ سرانجام
طلحه - زبیر؛ طلحه؛ زبیر؛ مطالب مشترک

دانستنیهای برائت جلد 1 (ویژه نهم ربیع الاول) 

دانلود