پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی
پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی

عایشه و حفصه از دیدگاه سوره تحریم

 

 

سوره تحریم درباره کیست ؟

بخاری از ابن عباس روایت کند که گفت: یک سال درنگ کردم وپیوسته می خواستم از عمر درباره آن دو زن که علیه رسول خدا همدست شدند. سوال کنم ولی از عمر می ترسیدم. تا آنکه روزی در منزلی فرود آمد و وارد درختان اراک شد. و هنگامی که بیرون آمد از او پرسیدم. گفت: عایشه و حفصه... (۱)


آیه اول:

خیانت عائشه و حفصه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله

یَأَیهُّا النَّبىِ‏ لِمَ تحُرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَکَ تَبْتَغِى مَرْضَاتَ أَزْوَاجِکَ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیم

یعنی:اى پیامبر! چرا آنچه را که خدا بر تو حلال کرده براى به دست آوردن خشنودى همسرانت بر خود حرام مى‏کنى؟ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. سوره تحریم ایه ۱

درباره شان نزول این ایه اختلافاتی وجود دارد که ما اینجا بیان می کنیم. ولی نکته مهم اینجاست که هر کدام از اقوال که صحیح باشد نشان دهنده خباثت شدید حفصه و عائشه می باشد.

ادامه مطلب ...

کرامات قمر بنی هاشم (ع) از زبان خادمش

 

خادم حضرت اباالفضل(ع) که 36 سال در این شغل بوده و از 12نسل قبل در این شغل بوده‌‌اند، بخشی از معجزات و کرامات و مشاهدات خود را از علمدار کربلا بیان کرد.

به گزارش فارس، در جریان سفر زیارتی و معنوی کاروانی از ایران به کربلای معلی و عتبات عالیات در بخشی از این سفر به دیدار شیخ عباس محمد علی الکشوان آل شیخ رفتیم و از خاطرات 36 ساله خادمی و کفشداری حضرت اباالفضل توسط وی استفاده کردیم.

بنابر گفته شیخ عباس 74 ساله که هم اکنون ظاهرا به بیماری‌های ریوی مبتلا شده و در یک خانه قدیمی و کوچک در یکی از کوچه‌های پشت حرم حضرت اباالفضل در پلاک 10 زندگی می‌کند روی دیوار آن پلاک کوچکی نوشته شیخ عباس محمد علی الکشوان، در حیاط کوچک این خانه جنوبی یک نفر اصل خرما و یک اصله مو انگور قرار دارد، این خادم قدیمی خاطرات فراوانی دارد.

بنابرگفته وی خاندان کشوان بیش از 485 سال قبل نسل اندر نسل از 12 پشت قبل به شغل خادمی ، کلیدداری حرم و کفشداری حضرت اباالفضل مشغول بوده و خود شیخ عباس 3 بار به ایران مراجعت کرده، اما به خاطر ارتباط با زائران ایرانی زبان فارسی را به راحتی صحبت می‌کند.
عباس کشوانی همچنین خاطراتی از زمان حضور امام خمینی در عراق و زیارت حرم اباعبدالله و حضرت اباالفضل دارد که می‌گوید بسیار به امام خمینی علاقمند بوده و حتی با پسر شهیدش حاج مصطفی خمینی که هم اکنون در مرقد حضرت علی (ع) در نجف مدفون است، دوست بوده و رابطه صمیمی داشته است.

ادامه مطلب ...

هدیه امام حسین(ع) به امیر کبیر

 

 

آینده نیوز ؛ آیت الله اراکی فرمود:

شبی خواب امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت

پرسیدم: چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟

با لبخند گفت: خیر

سؤال کردم: چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟

گفت: نه

با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟

جواب داد: هدیه مولایم حسین است!

گفتم: چطور؟

با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند؛ چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از عطش حسین حیا کردم ، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد
آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین آمد و گفت

به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی این هدیه ما در برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم.

رخ نمایی از چهره بازیگر حضرت عباس (ع) با چه هدفی صورت می گیرد؟

 
بعد از کش و قوس های فراوان و تکذیب و تایید های مکرر، بالاخره روابط عمومی سریال مختارنامه اعلام کرد که قرار است بازیگری در این سریال نقش ابوالفضل العباس(ع) را ایفا کند که این ایفای نقش به همراه رخ نمایی از این هنرپیشه در همین نقش است.
استادی البته به تصویر کشیدن چهره دیگر شخصیت‌های اهل حرم را رد کرد. اما خبر مربوط به هنرپیشه حضرت عباس(ع) تایید شد.هر چند که نه استادی و نه میرباقری هیچکدام توجیه و دلیلی برای این رخ نمایی نداده‌اند. از طرفی مطمئنا کارگردان به همین سادگی دست به کاری نمی‌زند که می‌تواند تبعاتی داشته باشد.
استادی درباره این تصمیم‌گیری به مرجع و صادر کننده این اجازه نیز اشاره کرده‌است.او می‌گوید:" تنها چهره‏ی حضرت ابوالفضل(ع) در این سریال به تصویر کشیده شده است. این امر هم با نظر و موافقت آقای عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما صورت گرفت. قطعاً ایشان نیز ملاحظات فراوانی را لحاظ کرده‏اند و به عنوان رییس رسانه ملی، بر این مسأله نظارت داشته‏اند". اما باز هم مطلبی به عنوان دلیل ارائه نمی‌شود.
آیا این چهره‌نمایی نقش مهمی‌در فضای دراماتیک داستان دارد؟ اگر این چنین است چرا فقط برای همین شخصیت این اتفاق می‌افتد و دیگر اهل حرم به نمایش در نمی‌آیند. چه تفاوتی میان چهره‌نمایی از حضرت عباس علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها و علی اکبر علیه السلام است؟
آیا قرار است این حرکت در راستای روایت تاریخ تاثیری بگذارد؟ این گمانه نیز نمی‌تواند زیاد به واقعیت نزدیک باشد. این نقش آن قدر محوری نیست و نشان دادن قیافه یک بازیگر به جای اباالفضل العباس (ع) کدام گره از تاریخ را باز می‌کند.
تنها گمانه‌ای که به واقعیت نزدیک است جایگاه تبلیغاتی است که به این اتفاق نا معمول در عرصه سینما و تلویزیون داده می‌شود. مخاطب با یک فشار تبلیغاتی روبرو است که طی آن قرار است برای اولین بار چهره‌ای به عنوان حضرت عباس(ع) معرفی شود که اگر این گمانه واقعیت داشته باشد باید به این ماجرا با تامل نگریست. این مساله ساده‌ای نیست که از مقدس ترین شخصیت‌های مذهبی مردم به عنوان حربه‌ای تبلیغاتی استفاده شود. دیده‌شدن مختارنامه با هر انگیزه‌ای که باشد و هر نفعی که داشته باشد نمی‌تواند توجیهی برای سوء استفاده تبلیغاتی از مقدسات مردم و بهتر بگوییم شیعیان باشد.
از سوی دیگر طراحان و اجازه‌دهندگان به این تبلیغات تلویزیونی آیا به این نیاندیشیده‌اند که این سناریو چه اثرات بلند مدتی خواهد داشت.
چند سوال عمده مطرح است: اول اینکه بازیگری که به عنوان این نقش قرار است ایفای نقش کند کیست و چه سوابقی دارد.تیتراژ فیلم می‌گوید که او اولین بازی‌اش را در این نقش خواهد داشت. آیا این بازی آخرین نقش او نیز هست؟ تجربه‌های پیشین این ادعا را نفی می‌کند. چنانچه تا کنون هیچ یک از منابع مرتبط با سریال میرباقری اشاره‌ای به چنین شرط گذاری برای این بازیگر نکرده‌اند. ثبت چهره‌ی این بازیگر به عنوان چهره‌ای از عباس(ع) در ضمیر مردم چه نتایجی خواهد داشت آن هم زمانی که همین بازیگر نقشی متفاوت در سینما و تلویزیون ایفا کند.آیا ماجرای مالک اشتر تکرار می‌شود؟ در حالی که عباس بن علی (ع) مالک نیست و شخصیت‌اش در میان مردم ایران ریشه دار تر از این مسائل است.
اگر چه روابط عمومی سریال مختارنامه تنها اجازه عزت الله ضرغامی را به عنوان حجت شرعی برای رخ نمایی از هنرپیشه‌ای در نقش حضرت عباس(ع) مطرح کرده‌است، اما احتمالا با بالا گرفتن بحث بر سر این رخ نمایی بحث اجازه‌نامه شرعی برای این کار نیز به میان می‌اید و چه بسا برای این عملکرد حجت‌هایی مطرح شود. خیلی ساده به ماجرایی مشابه اشاره کنیم. چندی پیش مقامات مسئول با اطلاع رسانی وسیع استفاده از شمایل هایی منتسب به اهل بیت خصوصا عباس(ع) را در هیئات مذهبی ممنوع کردند و حتی با قوه اجرایی اقدام به جمع‌آوری این تصاویر کردند. در حالی‌که این تصاویر و موارد مشابه آن در میان مردم به عنوان شمایل و نه واقعیت شهرت داشته و ریشه در فرهنگ بومی دارد. از طرفی مقامات مسئول به درستی استدلال کردند که این تصاویر صامت موجب وهن در دین است. حال چگونه است که تصاویری که در میان مردم به شمایل شهرت دارند و ساکتند و نمی‌توانند پس از کشیده شدن حاشیه داشته باشند موجب وهن اسلام هستند و بازیگری یک بازیگر آن هم در فضایی تاریخی در حالی که به مخاطب القاء می‌شود که در حال دیدن یک واقعه تاریخی است، وهن نیست و شرعی خواهد بود.
باید دید نگاه تبلیغاتی و هالیوودی که بر رسانه ملی و تصمیمات آن سایه افکنده تا کجا پیش خواهد رفت و تا به چه اندازه سبب گرفته شدن تصمیمات منفعت طلبانه آن هم با دستاویز قرار دادن مقدسات مردم دارد.