پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی
پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی

عرفات ، سرزمین خواستن و دعا >> ویژه نامه

 

 

آری ، عرفات محل دعا و توبه است . وقوف در عرفات اگر چه از نظر زمان محدود است ، اما از نظر آثار و نتائج معنوی و برکات آسمانی که عاید حاضران در موقف می شود ، فوق العاده عظیم است .

امام سجّاد( علیه السلام) به سائلی که در عرفات از مردم گدایی می کرد ، فرمود :

وَیْحَکَ اَغَیْرَ الله تَسْأَلُ فی هذا المقام اِنّه لَیُرْجی لِما فی بطونِ الحُبالی فی هذا الیوم اَنْ یکونَ سَعیداً . 1

ـ وای بر تو ، در چنین روزی از غیر خدا طلب می کنی و حال آنکه امروز آنچنان رحمت خدا شامل و عام است که امید می رود آنچه در شکم مادران است نیز مورد لطف خداوندی قرار گیرند .

مردی در مسجد الحرام از امام صادق( علیه السلام) پرسید : چه کسی گناهش از گناه همه کس بزرگتر است؟ فرمود :

مَنْ یَقِفُ بهذِین الْمَوْقِفَیْنِ ؛ عرفة و مزدلفةَ وَسَعی بین هذین الجَبَلَیْنِ ، ثُمَّ طافَ بهذا البَیْتِ وَ صَلّی خلفَ مقامِ ابراهیمَ ، ثُمّ قال فی نَفسِهِ اَوْ ظَنَّ اَنَّ الله لَمْ یَغْفِرْ لَهُ فَهُوَ مِنْ اعظَم النّاسِ وِزراً . 2

کسی که در این دو موقف ـ عرفه و مشعر ـ وقوف کند و بین این دو کوه ـ صفا و مروه ـ سعی نماید و گرد خانه خدا طواف انجام دهد ، پشت مقام ابراهیم نماز بخواند در عین حال پیش خود بگوید یا گمان کند که خدا او را نیامرزیده است ، این آدم از همه کس ، گناهش بزرگتر است .

بر طبق روایاتی ، همه حاضران در عرفات دعای مستجاب دارند ، چه نیکان و چه بدان .

قال ابوجعفر الباقر(علیه السلام :( ما یَقفُ احدٌ علی تلک الجبال بَرٌّ وَ لافاجرٌ اِلاّ استجابَ الله له فَاَمّا البَرُّ فَیستجابُ لَه فی اخِرَتِهِ وَدنیاه ، وَا َمّا الفاجرُ فَیُسْتَجابُ لَهُ فی دُنْیاه . 3

ـ احدی از نیکان و بدان نیست که بر این کوهها وقوف کند مگر اینکه خدا دعای او را به اجابت می رساند ، دعای نیکان نسبت به امور دنیا و آخرتشان مستجاب می شود ، ولی دعای بدکاران درباره دنیایشان مستجاب می شود .

در برخی از روایات آمده است که تنها وقوف در عرفه می تواند بعضی از گناهان کبیره را بپوشاند .

قال رسول الله ( صلی الله علیه وآله): دیده نشده شیطان در روزی کوچکتر ، فرومایه تر و خشمگین تر از روز عرفه ، و این حقارت و زبونی و خشمگینی شیطان در روز عرفه نیست مگر بدین جهت که می بیند نزول رحمت و گذشت و بخشایش خدای را از گناهان بزرگ زائران ، زیرا برخی گناهان است که آنها را نمی پوشاند و مورد بخشایش قرار نمی دهد مگر وقوف در عرفات . 4

هنگام غروب روز عرفه پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) به بلال فرمود مردم را ساکت کن تا مطلبی بگویم . وقتی همه ساکت شدند ، فرمود :

ـ همانا خداوند بر شما منّت گذاشت ، نیکان شما را مشمول مغفرت کرد و به شفاعت نیکان ، از تقصیر بدان گذشت ، اینک حرکت کنید در حالی که همه مشمول عفو و رحمت حضرت حق شده اید ، مگر اهل تبعات (مقصود متجاوزان به حقوق مردم است ) چه آنکه خدا عادل است و حق ضعیف را از قوی خواهد گرفت . 5

 

تهیه و تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان


1 ـ بحار الانوار ، ج99 ، ص292

2 ـ وافی ، ج2 ، کتاب الحج ، ص42

3 ـ فروع کافی ، ج4 ، ص262 ، حدیث 38

4 ـ شرح نهج البلاغة ، ابن میثم بحرانی ، ج1 ، ص224

5 ـ فروع کافی ، ج4 ، ص258

امام حسین و خبر شهادت مسلم >> ویژه نامه

 

 

کلام مولا امیرالمومنین علیه السلام  را که می خوانی پر است از نکوهش دلدادگی به دنیا . 

«دنیا خانه ایست که مهر نیستی بر آن نقش بسته و برای ساکنانش کوچ رقم خورده است. با این همه بسیاری از مردم قصد ماندن در آن را دارند و بنایش را بزرگ می شمارند در حالی که شیرینی و خرمی آن برای جوینده اش با شتاب می گذرد و دل هر بیننده ای را فریبانه در خود می پیچد ... رحمت خدا بر شما باد از دنیا کوچ کنید... .» (مفاتیح الجنان خطبه روز عید فطر)

آری حکایت دنیا همین است. رنگارنگی و گونه گون بودن دقیقه ها و لحظه ها. یک  روز هیجده هزار نفر دست بیعت به سفیر حسین علیه السلام می دهند و یک روز غریبانه از بام قصر به پایین می افکنندش.

امام حسین علیه السلام نیز فرزند مولاست و تغیر احوال دنیا را خوب می شناسد. سیره او همان سیره امیرالمومنین است «و اسیرُ بسیرة جَدّی و ابی علی بن ابیطالب»(بحارالانوار، ج 44، ص 329)

در راهی که حضرت ابا عبدالله علیه السلام  به سمت کربلا می پیمود در محلی به نام زباله (و یا شوق و یا صفاح) پیکی از جانب کوفه خبر شهادت مسلم بن عقیل و هانى‏ بن عروه و عبدالله یقطر را به ایشان رسانید.  

در این حال  فرزدق شاعر معروف که در آنجا حضور داشت از حضرت پرسید: ای پسر رسول خدا! چگونه به کوفیان دل می بندی و اعتماد می کنی، در حالی که پسرعمویت مسلم بن عقیل و یارانش را به شهادت رسانیده اند؟!

سید جوانان اهل بهشت در همان حالی که در کنار خیمه خود ایستاده بود چشمان مبارکشان پر از اشک شد و فرمود: «رحم اللّه مسلماً فلقد صار الی روح اللّه و ریحانه و تحیته و رضوانه، امّا انّه قد قضی ما علیه و بقی ما علینا؛(بحارالانوار، ج 44، ص 374) خداوند مسلم را رحمت کند، او به سوی آرامش الهی و بارگاه بهشت و خشنودی خداوند هجرت کرد. او تکلیف خود را انجام داد و هنوز تکلیف ما باقی است.» آن گاه حضرت خبر شهادت مسلم را به زنان کاروان خویش هم داد و دختر کوچک مسلم‏بن عقیل را طلبید و دست محبت ‏بر سرش کشید. دختر متوجه شهادت پدر شد. امام فرمود: من به جاى پدرت... همراه با اشک دختر حضرت مسلم اشک زنان کاروان نیز جاری گشت. (منتهی الامال، ج 1، ص398)

آنگاه امام شعری به زیبایی خطبه های نهج البلاغه حقیقت مرگ و دنیا را اینگونه بیان می کند .

فَإِنْ تَکُنِ الدُّنْیا تُعَدُّ نَفیسَةً                       فَدارُ ثَوابِ اللّهِ أَعْلى وَ أَنْبَلُ

وَ إِنْ تَکُنِ الأَمْوالُ لِلتَّرْکِ جَمْعَها                 فَما بالُ مَتْرُوک بِهِ الْمَرْءُ یَبْخَلُ

وَ إِنْ تَکُنِ الاْرْزاقُ قِسْمًا مُقَسَّمًا               فَقِلَّةُ حِرْصِ الْمَرْءِ فِى الْکَسْبِ أَجْمَلُ

وَ إِنْ تَکُنِ الاْبْدانُ لِلْمَوْتِ أُنـْشِأَتْ               فَقَتْلُ امْرِء بِالسَّیْفِ فِى اللّهِ أَفْضَلُ

اگر دنیا با ارزش است ، بهشت برتر و شریف تر است ،

و اگر اموال ، برای رها کردن اندوخته می شوند، ترک بخل مرد آ زاده از آن والاتر است،

 واگر روزی مردم به اندازه تقسیم شده است ، خود داری مرد از حرص بسیار زیبا تر است.

اگر بدن ها برای مرگ آفریده شده اند ، کشته شدن به شمشیر در راه خدا گرامی تر است (لهوف، ص 88)


نوشته علی نورگستر - گروه دین و اندیشه تبیان

هجرت سرخ سفیر حسین علیه السلام >> ویژه نامه

 

 

«اکنون من، برادر و پسر عمویم را که فردی موثق و مورد اطمینان از اهل بیتم می باشد به سوی شما فرستادم اگر او برای من چنین نوشت که رای و اندیشه خردمندان و دانایان شما، همان سخن فرستادگان شماست و با آنچه در نامه هایتان نوشته اید یکی است، انشالله به سوی شما خواهیم آمد.»1 و این آغاز هجرت سرخ سفیر حسین(علیه السلام) به سوی دیار بی وفایی ها بود.

مسلم از تبار بنی هاشم بود، هم او که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در باره پدرش فرموده بود: «من عقیل را از دو جهت دوست دارم یکی به خاطر(پدر بزرگوارش) او را دوست دارم و دیگر اینکه پسرش مسلم در راه محبت فرزندم حسین کشته می شود دیده مومنین بر او بگرید و فرشتگان مقرب براو درود فرستند.»2

مسلم از دوران کودکی حال و هوای فرزندان علی و زهرا سلام الله علیها را در دل داشت و در کنار فرزندان عمویش(حسن و حسین و عباس علیهم السلام) و در سایه پر مهر و محبت امیرمومنان(علیه السلام) تربیت یافت. علاوه بر آن مسلم یکی از دختران مولای متقیان را به همسری برگزید و داماد عمویش نیز گشت.3  تمام اینها از این مرد هاشمی و سردار شجاع جنگ صفین(در جنگ صفین در سال 37 هـ ق او به فرمانده ای جانب راست سپاه امیرالمومنین منصوب شد که خود حاکی از شجاعت و رشادت وی داشت) یار وفادار برای مولایش اباعبدالله ساخته بود.

هنگامی که امام حسین(علیه السلام) از مدینه به سوی مکه رهسپار گردید به اقوام هاشمی خود فرمود «هر کس به من بپیوندد شهید می شود»4 با این حال و با علم به شهادت خویش دعوت مولایش را لبیک گفت و همراه ایشان عازم مکه شد.

ادامه مطلب ...

میرباقری برای مختارنامه، با علماء مشورت کرد

 
 
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ «رضا استادی» مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه در گفتگوی اختصاصی با این خبرگزاری به برخی شایعات و ابهامات درباره این سریال پاسخ گفت.

وی به برخی تبلیغات سوء علیه این سریال اشاره کرد و گفت: «پروژه‏ی مختارنامه از ابتدای ساخت تاکنون با اظهارنظرها و شیطنت‏هایی مواجه بوده است که هدف آنها مقابله با اصل این سریال است؛ در حالی که کارگردان مختارنامه بسیار دقت کرده است که موضوع خلاف شرع و عرف در آن نمایش ندهد».

استادی درباره نظارت مذهبی بر این سریال اظهار داشت: «داوود میرباقری کارگردان و نویسنده متن نهایی مختارنامه، برای ساخت این سریال با کارشناسان، مورخان، روحانیون و افراد مطلع زیادی گفت‏وگو کرد؛ و در آخر نیز به همراه "حجت‏الاسلام والمسلمین رسول جعفریان" ـ که در این پروژه به عنوان مشاور و محقق تاریخ اسلام حضور داشت ـ طی سفر به قم و دیدار با علماء، نظر آنها را در خصوص این اثر جویا شد. دیدگاه‏های مختلفی درخصوص شخصیت مختار و این مقطع تاریخی وجود داشت که در مرحله نگارش مورد توجه واقع شد و در نهایت، متن اصلی نیز برای مطالعه و تأیید در اختیار برخی از بزرگان قرار گرفت و نظرات آنها مورد توجه قرار گرفت».

او درباره‏ی نشان دادن چهره‏ی شخخصیت‏های مقدس در این سریال نیز گفت: «چهره حضرت زینب(س) و حضرت علی اکبر(ع) نشان داده نمی‏شوند. تنها چهره‏ی حضرت ابوالفضل(ع) در این سریال به تصویر کشیده شده است. این امر هم با نظر و موافقت "آقای عزت‏الله ضرغامی" رییس سازمان صدا و سیما صورت گرفت. قطعاً ایشان نیز ملاحظات فراوانی را لحاظ کرده‏اند و به عنوان رییس رسانه ملی، بر این مسأله نظارت داشته‏اند».

مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه، «کاوه فتوحی» را بازیگر نقش حضرت ابوالفضل العباس(ع) معرفی کرد و توضیح داد: «وی دوره‏های مختلفی را زیر نظر چند مربی گذراند تا برای حضور در این نقش مهم آماده شود. ضمن آنکه به دلیل اهمیت و حساسیت این نقش، تاکنون هیچ تصویری از چهره‏ی این بازیگر منتشر نشده و اساساً این موضوع رسانه ای نشده است». 
 برای مشاهده سایت رسمی سریال مختارنامه اینجا را کلیک کنید.