ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
غدیر در قرآن
طبق روایات شیعه و سنّى، این قسمت از آیه 3 سوره مائده: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ ...» پس از نصب علىّ بن ابى طالب (علیهماالسلام) به امامت در غدیر خم نازل شده است.
در تفسیر فخر رازى و تفسیر روح المعانى و تفسیر المنار در ذیل این آیه نقل شده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از نزول این آیه بیش از هشتاد و یک روز عمر نکرد و با توجه به اینکه وفات پیامبر(صلی الله علیه و آله) در روایات اهل تسنن و حتى در بعضى از روایات شیعه (مانند آنچه کلینى در کتاب معروف کافى نقل کرده است) روز دوازدهم ماه ربیع الاول بوده چنین نتیجه مىگیریم که روز نزول آیه درست روز هیجدهم ذى الحجه بوده است.
غیر از دلائل نقلى، تحلیل عقلى نیز همین را مىرساند، چون چهار ویژگى مهم براى آن روز در آیه بیان شده است:
1- روز یأس کافران، 2- روز کمال دین، 3- روز اتمام نعمت الهى بر مردم، 4- روزى که اسلام به عنوان «دین» و یک مذهب کامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است.
حال اگر وقایع روزهاى تاریخ اسلام را بررسى کنیم، هیچ روز مهمى مانند بعثت، هجرت، فتح مکّه، پیروزى در جنگها و ... با همهى ارزشهایى که داشتهاند، شامل این چهار صفت مهم مطرح شده در این آیه نیستند. حتى حجّة الوداع هم به این اهمیّت نیست، چون حج، جزئى از دین است نه همهى دین.
بعثت، اولین روز شروع رسالت پیامبر اکرم (صلى اللَّه علیه و آله) است که هرگز نمىتوان گفت روز اوّل بعثت، دین کامل شده است.
هجرت، روز فرار پیامبر(صلى اللَّه علیه و آله) به فرمان خداست، روز حملهى کفّار به خانه پیامبر است نه روز یأس آنان.
روزهاى پیروزى در جنگ بدر و خندق و ... تنها کفارى که در صحنهى نبرد بودند مأیوس مىشدند، نه همه کفار، در حالى که قرآن مىفرماید: «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا ...»؛ همه کفار مأیوس شدند
ادامه مطلب ...به گزارش {قائم المنتظر (عج)} وبلاگ بیت الزهرا (س) همزمان با عید غدیر خم رسما آغاز به کار خواهد کرد.
این وبلاگ از تاریخ ۲۷/۷/۸۹ ایجاد گردیده اما همزمان با عید غدیر رسما فعالیت خود را شروع خواهد کرد.
هم اکنون برای بازدید از این وبلاگ اینجا را کلیک کنید.