پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی
پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی

خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) به ثبت ملی می‌رسد

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از فارس ،حمید بقایی سه‌شنبه شب در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اقدامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه مباحث مذهبی در چند سال اخیر در سخنانی اظهار داشت: در گذشته سازمان میراث فرهنگی بناهای تاریخی پیش از اسلام را مورد توجه قرار داده بود، اما سازمان در دولت نهم بر اماکن مذهبی پس از اسلام متمرکز شده است.
وی افزود: تاکنون بیش از 350 مسجد تاریخی با قدمت طولانی، 3 هزار و 450 مکان مذهبی همچون تکایا و حسینیه‌های قدیمی، 340 مقبره امامزادگان و 20 مدرسه علمیه تاریخی زمان صفویه و قاجار مورد مرمت قرار گرفته است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در همین راستا اعتباری بالغ بر 51 میلیارد تومان هزینه شده است و امروز کمتر شهری وجود دارد که دارای مسجد تاریخی بوده و بر روی آن کار نشده باشد.
بقایی خاطرنشان کرد: در گذشته پرونده‌هایی که برای یونسکو برای ثبت جهانی ارسال می‌شد بیشتر برای آثار باستانی پیش از اسلام بود و تنها دو اثر مسجد سلطانیه و میدان امام اصفهان در سطح بین‌الملل شناخته شده بود، اما در سال‌های اخیر آرامگاه شیخ صفی، بازار بزرگ تبریز و مساجد تاریخی ایران نیز در دستور کار برای ثبت جهانی قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از ثبت میراث معنوی کشور همچون اعیاد و شعائر اسلامی خبر داد و گفت: در ماه‌های اخیر چادر به عنوان یک حجاب اسلامی اصیل و در کنار آن حجاب‌های دیگر اقوام ایرانی به ثبت رسیده است.
بقایی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی مرمت آثار اسلامی در برخی کشورهای اسلامی را نیز دنبال می‌کند، گفت: با تفاهمنامه‌ای که با کشور عراق به امضا رسیده است، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قبرستان وادی‌السلام نجف را که پنج پیامبر الهی و حدود 260 هزار نفر از مفاخر ایرانی و اسلامی و علمای بزرگ در آن مدفون هستند را مرمت و بازسای می‌کند.
وی با بیان اینکه خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در روز میلاد فرخنده ایشان به ثبت می‌رسد، بیان داشت: این اثر برجسته و والای شیعی پس از ثبت، چاپ و منتشر می‌شود و در سطح گسترده منتشر می‌شود.
بقایی در ادامه افزود: امروز در سراسر جهان گردشگری فرهنگی، سلامت و مذهبی یا همان زیارتی سه حوزه مهم در بحث گردشگری هستند که ایران اسلامی با وجود قطب‌های مذهبی مشهد، قم و شیراز می‌تواند در جذب توریسم مذهبی بسیار موفق عمل کند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: در همین راستا و برای استفاده هرچه بهتر و بیشتر از این ظرفیت و توانمندی، ایجاد تسهیلاتی برای رفت و آمد بهتر زائران و افزایش خطوط حمل و نقل در دستور کار قرار گرفته است.
وی همچنین از عدم ارائه مجوز برای تورهای مسافرتی که با شئون ایرانی و اسلامی کشور تناقض دارد خبر داد و گفت: در شب شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) دو کنسرت با حضور خوانندگان لس‌آنجلسی در ارمنستان و امارات برگزار می‌شد که سازمان میراث فرهنگی خروج تورهای مسافرتی در این ایام به این کشورها را ممنوع کرده و در برابر اعتراضات ایستادگی کرد.
بقایی با بیان اینکه در جاده‌های بین‌راهی یک هزار سرویس بهداشتی احداث می‌شود، خاطرنشان کرد: برای گسترش فرهنگ اقامه نماز در کنار همه این سرویس‌های بهداشتی یک نمازخانه نیز احداث می‌شود.
وی در پایان تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز مسابقات فرهنگی با حضور حدود 15 هزار نفر برگزار شده که نفرات برگزیده به همراه فعالان این عرصه مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد