ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
با توجه به اینکه مجموعه «نهج البلاغه» از دیدگاه حدیث، ادب و تاریخ از عالی ترین درجهی اعتبار و سندیت [1] برخوردار میباشد، و سخنان برگزیده باب مدینه العلم رسول الله، امام امیرالمومنین ارواحنا فداه در این کتاب، بیانگر اسلام راستین و بر گردان شیوائی است از قرآن کریم، این سوال مطرح میشود که: موضوع مهدویت در اسلام به طور لکی و انطباق آن با امام دوازدهم شیعه «حجه بن الحسن العسکری علیهالسلام» از نظر « نهج البلاغه» چگونه و تا چه حد از واقعیت برخوردار و قابل قبول است ؟
به دیگر سخن: آیا با چشم پوشی از همه آنچه در احادیث اسلامی و منابع تاریخی راجع به حضرت «مهدی (ع)» باز گو شده، و به طور عموم در اختیار همگان به ویژه پژوهشگران و محققان سنی و شیعه قرار گرفته، کتاب شریف «نهج البلاغه» تا چه اندازه باز گوی اصل مهدویت و روشنگر مشخصات و ویژگیهای حیاتی آن حضرت، و ارائه دهنده نقش وجودی او در جهت سازندگی اسلامی میباشد ؟
این کتاب با حجم کم و بیانی هر چه ساده و روشن و به دور از تعصب، شامل تحقیق و بررسی موضوع است و پاسخ آن به فضلا و علاقمندان واگذار میگردد.
ضمنا برای روشن شدن موضوع بحث، قبلا توجه خوانندگان را به این حقیقت جلب نموده که هر چند که در کشمکشهای عقیدتی و بحث و مجادلههای مذهبی بین شیعه و سنی خلافت خود امیر مومنان علی (ع) موضوع بحث و گفتگو است، ولی بعد دیگر امام که او نمونه انسان کامل ، و داور عادل، و مثل اعلای انسانی و بیدار کننده وجدانهای انسانهای دردمند و دادگر میباشد. جای بحث و گفتگو نیست.
از این جهت گفتار او میتواند جدا کنندهی حق از باطل و روش او نمایانگر اسلام اصیل باشد ، و بدین ترتیب آنچه را که با زبان بیان و با عمل نشان داده معیار و الگوئی باشد که هر کس با اتکاء به آن و پیروی از آن راهش را پیدا کند، و در تصمیم گیریهای عقیدتی، و روشهای فقهی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، و دیگر شون حیاتی و دینی بدان گردن نهد.
کوتاه سخن آنکه: سخنان برگزیده امام امیر مومنان در کتاب شریف «نهج البلاغه» یک سند بزرگ اسلامی، و حجتی است از طرف خدا بر همهی مسلمانان جهان.
بر این اساس حتی برادران اهلتسنن که پای بند به مقام رهبری و خلافت امیر مومنان در مرتبه چهارم هستند ، گفتار و رفتار حضرتش برای آنها حجت است، و ناگزیر باید در برابر آن، سر تسلیم فرود آورند.
اکنون یاد آوری این مطلب بجاست که موضوع مهدی منتظر در «نهج البلاغه » منشعب از دو رشته از سخنان امام امیرالمومنین علی (ع) در این کتاب میباشد.
بدیگر عبارت: مسئله مهدویت امام دوازدهم، و ظهور حضرتش در آخر الزمان در کتاب «نهج البلاغه» از دو نظر قابل بررسی و دارای زمینه برای مطالعه و تحقیق است.
نخست از دیدگاه ملاحم و پیشگوئیهای امام که قسمتی (امثال روی کار آمدن بنی امیه، حکومت حجاج بن یوسف، سقوط بنی امیه افتادن زمام امور بدست بنی العباس، قیام زنج در بصره، فتنه مغول و...) در گذشته بوقوع پیوسته و قسمت دیگر مربوط به آینده جهان است از قبیل ظهور حضرت مهدی و قیام جهانی آن بزرگوار که به خواست خدا در آینده به وقوع خواهد پیوست.
و از آن پس از دیدگاه مسائل امامت که باز سخنان امام پیرامون آن شامل دو بخش است.
بخشی ویژه امامت و رهبری اهلبیت و... از نظر کلی.
و بخش دیگر ویژه امامت و رهبری مطلقه و جهانی حضرت مهدی بخصوص، بدیهی است این بحث با مدد و یاری خدا و استعانت از مقام والای ولایت، در فرصتی بسیار کوتاه تنظیم گردیده مایه نهایت خوشحالی نویسنده است که محتوای آن با دقت مورد توجه صاحب نظران ارجمند قرار گرفته، و به حکم «فذکر فان الذکری تنفع المومنین» موارد نقص و اشتباهش را تذکر دهند، تا در فرصت چاپ مجدد ترمیم، و مومنان را سود بخشد.
|