پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی
پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی

آغاز پخش شبکه ماهواره ای «فدک» با فرکانس جدید

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از شیعه آنلاین، شبکه ماهواره ای «فدک» که هفته گذشته پخش آن تنها دو روز پس از آغاز فعالیتش با فشار وهابیون متوقف شده بود، با تلاش و کوشش فراوان دست اندرکاران خود موفق شد یک بار دیگر پخش برنامه های خود را با فرکانس جدید آغاز کند.

گفتنی است هدف شبکه ماهواره ای «فدک» که رسوا کردن چهره واقعی وهابیت و خاندان آل سعود است موجب افزایش شدید فشار وهابیون برای متوقف کردن پخش برنامه های این شبکه ماهواره ای شده بود.

قابل ذکر است این شبکه ماهواره ای توسط شیخ «یاسر الحبیب» روحانی کویتی که با سخنرانی اخیر خود علیه برخی اعتقادات اهل سنت اعتراض گسترده سنی های سراسر جهان را برانگیخته بود، راه اندازی شد.

شیخ «یاسر الحبیب» پیش از آغاز بکار این شبکه طی اظهاراتی اعلام کرده بود: یکی از اهداف اصلی این شبکه ماهواره ای رسوا کردن چهره واقعی وهابیت و خاندان آل سعود است.

قابل ذکر است علاقمندان به مشاهده این شبکه ماهواره ای، می توانند از طریق فرکانس زیر برنامه های این شبکه ماهواره ای را مشاهده کنند.

Atlantic Bird 4
Frequency: 10992
Polarisation: Vertical
Symbol Rate: 27485
Fec: 3/4

چرا امیرالمؤمنین فدک را در زمان حکومتش پس نگرفت؟

در اینجا این سؤال پیش مى‏آید که اگر فدک مال زهرا بود، چرا امیرالمؤمنین پس از رسیدن به خلافت، آن را شخصاً تصاحب نکردند و یا به فرزندان فاطمه تقسیم ننمودند؟ جواب این سؤال را مى‏توان از نامه‏ى چهل و پنج نهج‏البلاغه استفاده کرد که مولا مى‏فرمایند: «ما اهل‏بیت نیز سخاوتمندانه از آن گذشتیم.» (و سخت عنها نفوس قوم آخرین).
و بدین‏وسیله مى‏رسانند که مسائل مادى براى ما اهل‏بیت ارزش چندانى ندارد، بلکه تعقیب فدک روى یک سلسله مسائل اسلامى و اجتماعى و سیاسى بود، که با کمال تأسف از سوى خلیفه‏ى وقت بروز کرده بود... و چون على علیه‏السلام از فدک گذشته بود، قهراً فرزندان فاطمه علیهاالسلام نیز به این عمل راضى بودند و هرگز دوست نداشتند پس از گذشت بیست و پنج سال دوباره طرح مسأله فدک سوء تفاهمى در بین مسلمانان ایجاد نماید.  

 

 


در این زمینه مرحوم سید مرتضى- رضوان‏اللَّه‏علیه- مى‏فرمایند: چون حکومت به على علیه‏السلام رسید، از آن حضرت خواستند فدک را از فیى مسلمین خارج سازد، آن حضرت در جواب فرمودند:
انى لاستحیى من اللَّه ان ارد شیئا منع منه ابوبکر و امضاه عمر.(1) من از خدایم شرم مى‏کنم چیزى را که ابوبکر آن را منع کرد و عمر بر آن صحه گذاشت به صاحبان اصلیش برگردانم. على علیه‏السلام در این فراز، هم به تصرف عدوانى فدک و عمل خلاف ابوبکر و عمر اشاره کرده و هم، بزرگوارى و بى‏اعتنایى خویش را به مال و منال دنیا نشان داده است.
و چون از امام صادق علیه‏السلام در این زمینه سؤال کردند، آن حضرت فرمودند:
للاقتدا برسول‏اللَّه لما فتح مکة و قدباع عقیل بن ابى‏طالب داره، فقیل له: یا رسول‏اللَّه! الا ترجع الى دارک؟ فقال: هل ترک عقیل لنا دارا؟ انا اهل‏بیت لانسترجع شیئا یؤخذ منا ظلما. (2)
على علیه‏السلام در این مورد از پیامبر خدا تقلید و تبعیت نموده است، زیرا: از آن حضرت پس از فتح مکه پرسیدند که به خانه‏ات نمى‏روى؟ فرمودند: عقیل بن ابى‏طالب براى ما خانه‏اى نگذاشته، همه را فروخته است و ما اهل‏بیت چنین عادت داریم هنگامى که چیزى را به ظلم از ما گرفتند، دیگر به آن رجوع نمى‏کنیم.
و در یک روایت دیگر از امام صادق علیه‏السلام آمده است:
با شهادت فاطمه و با مرگ ابوبکر و عمر، هر دو طرف مخاصمه به پیشگاه خدا رسیده‏اند و به ترتیب، پاداش و کیفر نیز دیده‏اند. بنابراین مناسب نیست بعد از عقاب غاصب و ظالم و پاداش مظلوم فدک را دنبال کرد. (3)در اینجا متوجه مى‏شویم که امیرالمؤمنین علیه‏السلام پس از رسیدن به حکومت، چرا مسأله‏ى فدک را مطرح نکرده و از تصرف آن خوددارى ورزیده است.

  1ـ ابن ابى‏الحدید، ج 16، ص 252.
2ـ عوالم، ج 11، ص 440- طرائف، ص 406.
3ـ علل‏الشرایع، ج 1، ص 149 به نقل طرائف، ص 406.

خشم فاطمه زهرا موجب غضب الهى

 حاکم (1)به نقل از على علیه‏السلام آورده است: رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم به فاطمه فرمود:
خداوند با غضب تو غضب مى‏کند و با رضاى تو خشنود مى‏شود.
این حدیث را همچنین ابن‏اثیر (2)ابن‏حجر (3)و متقى (4) روایت کرده‏اند.
حاکم (5) به نقل از دیلمى از على علیه‏السلام آورده است:
خداوند- عزّوجلّ- خشمگین مى‏شود با خشم فاطمه و خشنود مى‏شود با خشنودى فاطمه.
در همان صفحه دوباره (با کمى اختلاف) حدیث را به نقل از ابویعلى و طبرانى و ابونعیم ذکر مى‏کند.
ذهبى در میزان الاعتدال (6) به نقل از طبرانى با سندى که اعتراف به صحت آن مى‏کند، از على علیه‏السلام نقل مى‏کند که رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم به فاطمه فرمود:
همانا پروردگار با غضب تو غضب مى‏کند و با رضاى تو خشنود مى‏شود.
محب طبرى به نقل از على علیه‏السلام مى‏نویسد: رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود:
فاطمه، همانا خداوند با غضب تو غضب مى‏کند و با رضاى تو، خشنود مى‏شود. شگفت است! احادیث این باب با صراحت دلالت دارد بر اینکه خداوند در اثر غضب فاطمه غضب مى‏کند- در اول فصل پیشین نیز روایتى از بخارى آوردیم که بر همین مضمون دلالت داشت- و همچنین دلالت دارد بر اینکه خشم فاطمه، رسول خدا را نیز خشمناک مى‏کند، با این همه خود بخارى مى‏نویسد:
فاطمه دخت رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم بر ابى‏بکر غضب کرد و از او دورى مى‏کرد تا آنکه از دنیا رفت.
همچنین در باب «غزوة خیبر» مى‏نویسد:
فاطمه از ابى‏بکر دورى کرد و با او سخن نگفت تا از دنیا رفت.
در کتاب الفرائض نیز همان مضمون را تکرار مى‏کند. مسلم (7) ، احمد بن حنبل (8) و بیهقى (9)نیز این روایت را آورده‏اند.
ترمذى (10) مى‏نویسد:
فاطمه به ابى‏بکر و عمر گفت: «سوگند به خدا هرگز با شما سخن نگویم» و سخن هم نگفت تا از دنیا رفت.

  1ـ مستدرک الصحیحین، ج 3، ص 153.
2ـ اسدالغابة، ج 5، ص 522.
3ـ تهذیب التهذیب، ج 12، ص 441.
4ـ کنزالعمال، ج 7، ص 111 به نقل از ابن‏نجار
5ـ کنزالعمال، ج 6، ص 219.
6ـ بمیزان الاعتدال، ج 2، ص 72.
ذخائرالعقبى، ص 39 از ابوسعید در «شرف النبوه» و ابن‏المثنى در معجم نقل مى‏کند. صحیح بخارى، کتاب الخمس.
7ـ صحیح مسلم، کتاب الجهاد.
8ـ مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 9، طبع میمنیه.
9ـ سنن بیهقى، ج 6، ص 300، طبع حیدرآباد.
10ـ صحیح ترمذى، باب: ما جاء فى ترکة الرسول صلى اللَّه علیه و آله و سلم