پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی
پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی

میلاد فرخنده حضرت زهرا (س) | سال پنجم بعثت | ۲۰ جمادی

http://s4.picofile.com/file/7743645913/Copy.jpg
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، آخرین فرزند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از همسرش حضرت خدیجه سلام الله علیها بود. خدیجه سلام الله علیها در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله دارای دو پسر به نام های قاسم و عبدالله، که قاسم پیش از بعثت و عبدالله پس از بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله به دنیا آمده بودند، و چهار دختر به نام های زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه زهرا سلام الله علیها شد، که همه آنان پیش از بعثت و تنها فاطمه زهرا سلام الله علیها و به روایتی ام کلثوم و فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله دیده به جهان گشودند.

به هر روی، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در بیستم جمادی الثانی، سال پنجم بعثت، هشت سال پیش از هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله، در مکه معظمه از دامن بانوی پاکی چون خدیجه کبری سلام الله علیها دیده به جهان گشود و با انوار وجودی اش جهان را روشن و منور گردانید.

درباره تاریخ تولد آن حضرت، گرچه همگان اتفاق دارند که در ماه جمادی الآخر واقع گردیده است، ولیکن در سال تولد او میان شیعیان و اهل سنت اختلاف است.

اهل سنت معتقدند که آن حضرت در جمادی الآخر، پنج سال پیش از بعثت، یعنی در ۳۵ سالگی رسول خدا صلی الله علیه و آله به دنیا آمد ولیکن مورخان و سیره نگاران شیعه با تبعیت از گفتار امامان معصوم علیهم السلام معتقدند که آن حضرت پس از بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله دیده به جهان گشود.

زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله مدتی پس از بعثت به فرمان پروردگار متعال به معراج رفت و با عروج خویش به بسیاری از اسرار عالم خلقت و عوالم غیب آگاهی یافت و در آن مدت از خوراکی های بهشت تناول کرد و پس از بازگشت به زمین و برگشتن به خانه، با همسرش هم بستر و نطفه پاک و بهشتی دخترش فاطمه زهرا سلام الله علیها در چنین فضایی منعقد گردید.

اما خود شیعیان با این که تولد آن حضرت را پس از بعثت می دانند، در سال آن، اتفاق چندانی ندارند. اکثر آن ها سال پنجم بعثت و هشت سال پیش از هجرت و عده ای سال دوم بعثت و یازده سال پیش از هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله را تاریخ تولد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می دانند.(۱)

از امام صادق علیه السلام روایت شد: برای حضرت فاطمه سلام الله علیها در نزد خداوند متعال، نُه اسم است و آن ها عبارتند از: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهراء.(۲)

از امام رضا علیه السلام روایت شد که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: دخترم از این جهت فاطمه نامیده شده است، که خداوند سبحان او و دوستانش را از آتش جهنم رهایی بخشیده است.(۳)

در پایان، مناسبت است فرازهایی از متن روایت پیامبر صلی الله علیه و آله درباره دخترش فاطمه زهرا سلام الله علیها را که عبدالله بن عباس روایت کرده است، نقل کنیم و ترجمه اش را به عهده خوانندگان عزیز و ارجمند واگذاریم:

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: و أمّا ابنتی فاطمة، فانّها سیّدة نساءِ العالمین من الاوّلین والآخرین، و هی بضعة منّی، و هی نور عینی، و هی ثمرة فؤادی، و هی روحی الّتی بین جنبی، و هی الحوراءِ الانسیة، متی قامت فی محرابها بین یدی ربّها زهر نورها لملائکة السّماءِ کما یزهر نور الکواکب لأهل الأرض، و یقول الله عزّ و جلّ لملائکته: یا ملائکتی! انظروا الی أمتی فاطمة سیدة امائی قائمة بین یدی، ترتعد فرائصها من خیفتی، و قد اقبلت یقلبها علی عبادتی، اشهد کم انّی قد آمنت شیعتها من النّار…(۴)

پی نوشت

(۱). نک: بیت الأحزان (شیخ عباس قمی)، ص ۱۸؛ العدد القویة (علی بن یوسف حلی)، ص ۲۱۹؛ زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام، ترجمه اعلام الوری، ص ۲۲۱؛ موسوعة التاریخ الاسلامی (محمد هادی یوسفی)، ج ۱، ص ۳۴۸٫
(۲). زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام، ترجمه اعلام الوری، ص ۲۳۱٫
(۳). همان، ص ۲۲۲٫
(۴). اللمعة البیضاء (تبریزی انصاری)، ص ۸۵۳٫

منبع: نرم افزار دایرة المعارف چهارده معصوم علیهم السلام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد