پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی
پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی

خورشید درخشان جواد الائمه (ع)


خورشید درخشان جواد الائمه علیه السلام

سن مبارک امام رضا علیه‌السلام به چهل و هفت سال رسیده بود و عقربه تاریخ، سال 195 هجری را نشانه می‌رفت ولی هنوز امام نهم متولد نشده بود. مسئله جانشینی امام رضا علیه‌ السلام اصحاب و شیعیان حضرت رضا علیه‌السلام را متاثر کرده بود. این اندوه زمانی به فزونی رفت که فرقه واقفیه که بنا به دلایل مادی و تصرف سهم امام و عدم بازگرداندن آن به حضرت رضا علیه‌ السلام، قائل به غیبت امام کاظم علیه‌ السلام شده بودند، و در تبلیغات خویش نداشتن فرزند پسر از سوی امام رضا علیه‌السلام را دلیل بر ادعای موهوم خود می‌دانستند؛ تا جایی که یکی از همین افراد در نامه‌ ای خطاب به حضرت رضا علیه‌ السلام نوشت:

تو چگونه امام هستی در حالی که فرزندی نداری!

حضرت در پاسخ فرمودند: تو از کجا می‌دانی که فرزندی ندارم، به خدا سوگند روزها و شب‌ها سپری نمی‌شود مگر این که خداوند فرزند پسری را به من عنایت فرماید که حق و باطل را از هم جدا سازد.

همچنین یکی از یاران به حضرت عرض می‌کند: امام پس از تو کیست؟

آن حضرت فرمودند: فرزندم.

سپس گفت: کسی که فرزند ندارد چگونه جرات آن را دارد که بگوید فرزندم؟

راویِ همین حدیث گوید: چند روز سپری نشده بود که امام جواد علیه‌ السلام به دنیا آمد.

همچنین "ابن قیام واسطی" از فرقه واقفیه که امامت حضرت رضا علیه‌ السلام را قبول نداشت، نزد آن حضرت آمد و به قصد عیبجویی حضرت گفت:

آیا می‌شود که دو امام در یک مقطع زمانی با هم باشند؟

حضرت امام رضا علیه‌ السلام فرمود: نه مگر آن که یکی از آن دو صامت (خاموش) باشد.

ابن قیام گفت: پس چطور برای تو صامتی نیست؟

امام فرمود: چرا. به خدا سوگند طولی نخواهد کشید خدای متعال برای من (فرزندی) قرار می‌دهد که حق و حق‌خواهان را استواری می‌بخشد و باطل و باطل خواهان را نیست و نابود می‌کند.

پس از مدتی طبق پیش‌ بینى امام علیه السلام در دهم رجب آن سال ستاره امام جواد علیه السلام متجلى شد مادر امام جواد علیه السلام «خیزران‏» می باشند که از خاندان «ماریه قبطیه‏» همسر پیامبر صلی الله علیه و آله بود و به فرموده امام رضا علیه‌ السلام آفرینشى پاکیزه و منزه داشت. مرتبت و مقامى والاتر بخشید.

-----------------------------------------------------------------------

تولد امام جواد علیه‌ السلام

شیخ طوسی از احمد بن محمد عیاش در کتاب انوار البهیه 10 رجب سال 195 هجری را روز ولادت حضرت دانسته است. برخی تولد حضرت را در شب جمعه و برخی روز جمعه ذکر کرده‌اند.

در این میان، فرازی از دعای ناحیه مقدس نیز ولادت آن امام همام را در ماه رجب تایید می‌نماید آنجا که حضرت صاحب الامر امام مهدی ارواحنا فداه می‌فرمایند:

"اللهم انی اسئلک بالمولدین فی رجب محمدبن علی الثانی و ابنه علی بن محمد المنتخب"

------------------------------------------------------------------------

داستان تولد امام جواد علیه‌ السلام

علامه مجلسی رحمه الله علیه در جلاء العیون می‌نویسد: ابن شهر آشوب به سند معتبر از حکیمه خاتون دختر امام موسی کاظم علیه‌ السلام روایت می‌کند که: روزی برادرم حضرت رضا علیه‌ السلام مرا طلبید و فرمود: ای حکیمه امشب فرزند مبارک خیزران متولد می‌شود و باید تو در وقت تولد او حاضر باشی.

من در خدمت آن حضرت ماندم، چون شب فرا رسید امام رضا علیه السلام مرا با خیزران (مادر حضرت جواد علیه السلام) و زنان قابله به حجره آورد و چراغی نزد ما افروخت و از حجره بیرون رفت و در را بر روی ما بست.

حکیمه خاتون (عمه امام جواد علیه السلام) می‌افزاید: خورشید امامت با به دنیا آمدنش حجره را نورانی کرد. بر آن حضرت پرده نازکی چون جامه احاطه کرده بود و نوری از حضرت ساطع می‌شد. چون نور مبین را در دامن گرفتم، آن پرده حائل را از خورشید جمالش دور کردم و با جامه‌ ای مطهر پوشاندمش. حضرت امام رضا علیه‌ السلام به حجره آمد و آن گوشواره امامت را از ما گرفت و در گهواره عزت و کرامت گذاشت و آن مهد شرف و عزت را به من سپرد و فرمود: از این گهواره جدا مشو.

چون روز سوم ولادت فرا رسید، امام جواد علیه‌ السلام دیده حقیقت‌ بین خویش را به آسمان گشود و به سوی راست و چپ نظر کرد و به زبان فصیح ندا داد:

"اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمداً رسول الله"

ولادت امام جواد علیه‌ السلام تمامى شایعات مربوط به امام رضا علیه‌ السلام را پایان بخشید و دلهره و اضطراب را از میان شیعیان زدود. بدین ‏جهت، امام رضا علیه السلام فرمود: این مولودى است که براى ‏شیعیان ما «در این زمان‏» با برکت تر از او زاده نشده است.

مولودى که حدود شانزده سال رهبرى و امامت‏ شیعیان را عهده‌ دار شد و در این راستا آثارى شگفت از خویش به یادگار گذارد و مکتب ‏علمى، اجتماعى شیعه را جلوه خاص بخشید.

شهادت آن بزرگوار نیز پایانى بود ‏بر تلاش‌هاى چشمگیر و پر فروغش‏... تلاش‌هایى که حکام غاصب بنِى‌ العباس و دشمنانش را آنچنان غافلگیر نمود که نتوانستند آن حضرت را تحمل نمایند و بدین جهت در صدد شهادت ‏آن امام همام بر آمدند.

درود و سلام و صلوات خدا بر جواد الائمه علیه السلام آن هنگام که با میلادش جلوه زیباى مبارک‏ ترین مولود را رقم زد و آن هنگام که با قامت زیباى امامت ‏خویش قیامتى از شکوه و جلال و عظمت الهى را متجلى ساخت و آن زمان که در آخر ذى قعده سال 220 هجرى دیده از جهان فرو بست و با شهادت جانسوز و افتخار آفرین خویش تجلى بخش ‏آیات جهاد و شهادت گشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد