پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی
پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

پایگاه اینترنتی قائم المنتظر (عج)

قال رسول الله (ص) : فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی

دلایل دعا برای امام زمان (عج) | دعای امام در حق ما

http://s4.picofile.com/file/7897736448/Imam_Mahdi_4.jpg

بعضی اوقات فکر می کنم، قدرت شیطان را خیلی بزرگ کرده ایم؛ آنقدر که گاهی از ترس او به دامش می افتیم. از طرف دیگر، بسیاری از اوقات قدرت خداوند و امام حیّ خویش را دست کم می گیریم و به همین خاطر آرامش از زندگیمان می رود. شاید به خاطر همین است که مؤمنان از چیزی نمی ترسند؛ به خاطر آنکه می دانند تا ولی خدا پشت آنهاست، هیچ گزندی از دشمنان به آنان نخواهد رسید و اگر بلا و مصیبتی است، آزمایش خداست! 

  

هر چند آخرالزمان است و از همه طرف در بلا و معصیت و مصیبت گرفتار آمده ایم امّا اگر بدانیم که نماینده ی قدرتمند خدا در زمین برایمان دعا می کند، دلمان گرم می شود. راست است! خود آقای ما فرمودند: «زیرا که ما در پی حفظ آنان هستیم، با دعایی که از خداوند زمین و آسمان پوشیده نیست، پس با این امر، دلهای اولیا و دوستان ما مطمئن و آرام باشد.» (1)

سید بن طاووس که بسیاری از ادعیه از جانب ایشان به ما رسیده است، نقل می کند: من در سرّ من رأی (سامرا) بودم، پس سحرگاهان دعای آن بزرگوار را شنیدم، این مقدار از آن که راجع به زندگان و مردگانی است که از آنها یادی به میان آورد، حفظ کردم: «وَأَبْقِهِمْ -أَوْ قالَ – وَأَحْیِهِمْ فِی عِزِّنا وَمُلْکِنا وَسُلْطانِنا وَدَوْلَتِنا»؛ (و آنان را باقی بدار – یا فرمود – زنده بدار در (روزگار) عزّت ما و ملک ما و حکومت ما و دولت ما.) (۲)

آقای ما چنین است! برای مؤمنان و دوستان خویش دعا می کنند. در نظر داشته باشید که دعای ایشان مستجاب می شود. پس چه چیز بالاتر از این که امام مهربان ما برای ما دعا کند. کمترین پاسخی که به محبت ایشان می توان داد، دعا در حق ایشان و دوستان ایشان است.

عمرو بن اسحاق بر امیر المؤمنین علی‏ (علیه السلام) داخل شد، پس آن حضرت آثار زردی بر صورتش دید، فرمود: این زردی چیست؟ پس بیماری خود را توضیح داد. آن حضرت به او فرمود: ما خوشحال می‏شویم به خوشحالی شما و اندوهگین می‏شویم به حزن شما و بیمار می‏شویم به بیماری شما و دعا می‏کنیم برای شما، و شما که دعا می‏کنید ما آمین می‏گوییم. عمرو به امیر المؤمنین‏ (ع) عرضه کرد: آنچه فرمودی دانستم، ولی چگونه ما دعا می‏کنیم شما آمین می‏گویید؟ آن حضرت فرمود: حاضر و دور بر ما یکسان است.» (3)

دعای ابن هفته
دعای فرج که با عبارت «الهی عظم البلاء» آغاز می شود، از دعاهایی است که از امام زمان (عج) نقل شده است. امام این دعا را به فردی که در زندان بود یاد می دهند و آن مرد با خواندن آن از زندان رهایی می یابد. (۴)

این دعا را هر روز بخوانید در هر ساعتی که توانستید:

اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِی الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.

(خدایا!
بلا و مصائب ما بزرگ شده و بیچارگی ما بسی روشن و پرده از روی کاربرداشته شد و امیدم نا امید شد و زمین (با همه ی پهناوری اش) بر ما تنگ آمد؛ (علم امامت و وحی نبوت) رحمتش از ما منع گردید و تنها توئی یاور و معین ما و مرجع شکایت ما و یگانه اعتماد ما! در هر سختی و آسانی بر لطف تو است خدایا پس درود فرست بر محمد و آل محمد که صاحب امر الهی (و مقام خلافت) هستند و بر ما اطاعتشان را واجب کردی و به واسطه ی این متاع بودن مقامشان را به ما شناساندی پس به حق منزلت و قدر آنها که به ما فرج وگشایش زود و نزدیک چون چشم بهم زدن یا زودتر عطا فرما                                                

ای محمد و ای علی (علیهما السلام)؛ ای علی و ای محمد (ع)! شما مرا کفایت کنید که شما کافی هستید و مرا یاری کنید که شما یاران منید ای مولای من ای صاحب الزمان! فریادرس! فریادرس! فریادرس! مرا دریاب! مرا دریاب! مرا دریاب! همین ساعت! همین ساعت! همین ساعت! زود! زود! زود! ای خدای مهربان ترین مهربانان! به حق محمد و خاندان پاکش.) (۵)

 

پی نوشت:
۱٫ طبرسی، الاحتجاج، ج ۲، ص ۳۲۴؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، ج ۱، ص ۱۳۵
۲٫ کافی، ج ۱، ص ۴۰۳؛ به نقل از همان منبع
۳٫ بصائر الدرجات، ص ۲۶۰؛ به نقل از همان منبع، ص ۱۳۸
۴٫ البلد الامین، ص ۶۰۷؛ به نقل از عرض نیاز به درگاه بی نیاز، گردآوری موسسه ی موعود عصر، ۱۳۸۸، صص ۲۳۳-۲۳۴
۵٫ همان.

منبع: مکیال المکارم، ج ۱، صص ۱۳۵-۱۳۸ با تلخیص

 

امام سجاد (ع) فرمودند: «حق کسى که به تو نیکى کرده، این است که از او تشکر کنى و نیکى اش را به زبان آورى و از او به خوبى یاد کنى و میان خود و خداى عزّوجلّ برایش خالصانه دعا کنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را با نیکی های امام آشنا کنیم.

منبع : تا ظهور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد